Олександр Білак - про поточну ситуацію у енергетичній системі України і Закарпаття та наболілі питання для закарпатців
Через часті ракетні обстріли суттєвої шкоди завдано енергетичній інфраструктурі України. Енергетики важко, цілодобово працюють, аби наша система стабільно працювала в єдиній системі Європи. Наразі це вдається, хоч і з певними обмеженнями. Балансування виробітку і споживання електроенергії доводиться врегульовувати і через зростання споживання, і , на жаль, через аварійні відключення, які пов’язані з негодою. Про все в програмі "Громадський контроль" на телеканалі "М-студіо" говорила журналістка Ірина Ковальчук з генеральним директором ПрАТ "Закарпаттяобленерго" Олександром Білаком.
– Закарпаття, дякувати Богу, – регіон, куди не прилітає, то ж людям болить, чому тоді маємо такі тривалі відключення?
– Енергосистема – єдиний організм на всій території Україні. Обстріли, пошкодження будь-де – призводять до проблем в усій системі. Енергетики важко, цілодобово трудяться, аби ми продовжували стабільно працювати в єдиній системі Європи. Наразі це вдається, хоч і з певними обмеженнями. Балансування виробітку і споживання електроенергії доводиться врегульовувати, на жаль, і через обмеження споживання. Диспетчери «Укренерго» запроваджують заходи, щоб збалансувати систему і не втратити живлення повністю. У цьому організмі неможливо виокремити одну область – усі працюємо на один результат.
– Яка ситуація з лімітами на електроенергію для Закарпаття?
– Ліміти розраховують диспетчери «Укренерго» з прогнозу, скільки електроенергії можна виробити наступної доби. Пропорційно до розрахункового споживання, у відсотках від загального прогнозу надаються ліміти для кожного регіону, щоб забезпечити функціонування всіх підконтрольних територій України.
Ці дані визначаються щодоби, увечері, близько 20-22 години, їх передають в області і тоді вже наші диспетчери працюють із диспетчерами західної системи, складають графіки стабілізаційних включень та відключень, щоб люди могли спланувати свій наступний день.
Упродовж доби ці плани можуть коригувати – звичайно, насамперед через нові обстріли, ракетні удари або якщо щось виводиться в ремонт.
Під час повітряних тривог вмикання-вимикання електропостачання не проводимо.
Також якщо через втрату зв’язку не можемо зробити перемикання – доводиться виїжджати на місця і це затримує час, коли люди без електроенергії. Зараз також пора року, коли на нашу роботу дуже впливає погода: підтоплення, сильний вітер, налипання мокрого снігу. Тому можуть бути й аварійні відключення.
– А якщо область перевищує доведені ліміти?
– Такий механізм чітко визначений. Коли дотримуємося лімітів і їх не коригують – проходимо добу за графіками. Якщо споживання перевищує визначені ліміти – мусимо застосовувати аварійні вимкнення, на їх реалізацію нам дається 15 хвилин.
Коли цього недостатньо або ж ліміт скорочують – мусимо застосовувати спеціальні графіки, на них час реалізації – 3 хвилини. Для цього область поділена на 3 черги. На жаль, 2 випадки такі вже були.
Якщо ж і далі загальна система терпить аварійні ситуації, протягом до пів секунди, навіть за 0,1 секунди, спрацьовує спеціальна автоматика, встановлена, щоб не втратити всю мережу, щоб не настав повний блекаут для нашої області. Цього нам, дякуючи диспетчерам, які працюють від Закарпаття, у Львові, і аж до Києва, поки вдалося уникнути.
– Коли найшвидше можуть люди знати про графіки планованих відключень, якщо не брати до уваги аварійні ситуації, форс-мажори?
– Найшвидше на наступну добу – близько опівночі напередодні. Якщо нам їх надають хоча б о 19-20 годині, тоді десь о 22-23 годині. Оперативно розміщуємо графіки на офіційному сайті Закарпаттяобленерго, а віднедавна і в телеграм-каналі.
Також постійно інформуємо про зміни, скажімо, якщо збільшили ліміт, то немає необхідності вимикати електропостачання, навіть якщо це передбачено графіком.
– Люди постійно нарікають: чому в мене немає світла, а у сусіда є…
– Енергетика Закарпаття будувалася впродовж понад 100 років. І це робили у мирний час і для мирного часу, на те, що робить ворог зараз, мережа не розрахована. Ми намагаємося забезпечити, щоб основні заклади критичної інфраструктури: лікарні, водозабезпечення тощо працювали постійно і вимикалися лише, якщо вже взагалі немає можливості утримувати мережу.
До таких об’єктів раніше, у мирний час, приєднували й інших споживачів – соціальні об’єкти, просто мешканців. Їм пощастило, бо якщо не відключаємо критичну інфраструктуру, то електропостачання є і в них. Розумію, що інших людей це збурює, але, виходить, більше злить, що в сусіда є, ніж те, що у мене немає. При цьому часто не бачать, коли у сусіда немає. Тому прошу всіх бути терплячими, адже ворог якраз і прагне, аби ми сварилися і не могли належно реагувати на ситуацію.
– Іноді цілі населені пункти без світла. І не одну добу.
– Так, були такі випадки. Проте це були аварійні ситуації, а на усунення пошкоджень потрібен час. Буває, працювати доводиться десь у горах, добиратися через річки, для цього потрібне денне світло. У такому разі докладніше інформуємо громади на місцях.
– З іншого боку, є і населені пункти, де постійно є електроенергія.
– Вони теж пов’язані з критичною інфраструктурою від якої складно відокремити
приватні оселі.– Люди кажуть, що з електриками за гроші можна домовитися, навіть приєднатися до об’єктів, які не відключають.
– Так просто намагаються знайти найлегше пояснення негараздів. Запевняю: ніхто ні з ким домовитися не може – диспетчер не може нікого безконтрольно ні ввімкнути, ні вимкнути. Працює електронний журнал і всі його дії фіксуються.
Якщо хтось має надзвичайну потребу в електроенергії, скажімо, якесь підприємство, то в обласній військовій адміністрації для цього діє певна процедура вирішення питання. Але ні диспетчер, ні навіть я, як керівник ПрАТ «Закарпаттяобленерго», не можемо такі питання вирішувати.
– І який алгоритм для підприємців домогтися, щоб не вимикали?
– Якщо підприємство критично важливе для краю, це обґрунтовано, то можна звернутися до обласної військової адміністрації. Якщо там приймуть відповідне рішення, то нас заслухають, чи можемо забезпечити технічно. Або ж доведеться вирішувати з альтернативним живленням – генератор чи інші пристрої.
– Малий, середній бізнес дуже потерпає без електроенергії. Що можете порадити?
– Іноді треба дивитися, як перейти на роботу вночі. Чимало підприємств так і зробили. Ми вже подаємо графіки, через чат-бот інформуємо за 10-15 хвилин про вимкнення та увімкнення наступних черг. Усі мусимо пристосовуватися, бо ворог не перестає знищувати Україну, перспективи поки досить неоптимістичні, потрібно вижити цієї зими.
– Щодо генераторів. Підприємці про них самі повинні подбати?
– Наскільки мені відомо, обласна та місцеві адміністрації допомагають у пошуках резервного живлення. Ми цим не займаємося, лише можемо дати технічні рекомендації. Проте звідки і як вони їх візьмуть, за якою вартістю – не наша компетенція…
– На який максимальний час можливі відключення? Чи не будуть люди ще й мерзнути, адже опалення в квартирах індивідуальнк?
– Наразі санітарні норми із температурою більш-менш витримуються. Якщо ж буде холодніше, треба людям вирішувати питання, можливо, звертатися до банків. І не перекладати відповідальність. Мусимо також запрошувати до себе сусідів, близьких, допомагати тим, кому важче.
– Щодо відповідальності – як бути, коли через зміни напруги виходить із ладу
побутова техніка?– Дуже просимо, постійно нагадуємо: не залишайте приєднаними до мережі прилади, тоді вони не згорять. У нас часто відключення на 5-6 годин, а потім раптове навантаження таке, що автоматика сприймає це як перевантаження і знову вимикає мережу. Приєднуватися після включення потрібно поступово, впродовж півгодини.
Розумію, що, наприклад котли увімкнені, а люди на роботі. Але більшість приладів можна вмикати лише коли людина вдома і може все контролювати.
– Постійно йдеться і про те, що Україна продає електроенергію за кордон, коли
люди потерпають через її відсутність.– Часто люди виривають інформацію з контексту і вказують на перетікання між державами. Але не звертають увагу на баланс упродовж доби чи місяця. Від Іспанії до Харкова – система єдина, перетікання є постійно, але це необхідно і для забезпечення сталої роботи: при ремонтах, змінах схем заживлення. Такою є постійна поточна робота. Проте це не означає, що ведеться якась комерційна діяльність. Із жовтня, наскільки мені відомо, ніякого продажу електроенергії з
України за кордон немає.– Як працюватимете, щоб люди більше знали, що відбувається в енергосистемі як України, так і Закарпаття? Бо ж брак інформації призводить до її вигадування,
перекручування реалій.– Після перших масованих обстрілів об’єктів енергетичної інфраструктури ми і справді були неготові, коли кількість дзвінків на кол-центр зросла критично. Зараз маємо вже до 2 тисяч звернень на добу. Дати відповідь усім, пояснити технічні деталі – досить важко. Допомогла обласна військова адміністрація, додали операторів у кол-центр, зробили телеграм-канал, чат-бот, на вайбері, в реальному часі стараємося відповідати на запитання, отримувати інформацію, в кого відсутність енергозабезпечення не пов’язана з графіками.
Багато бачимо і самі, де відключили і не ввімкнули, у нас встановлена телеавтоматика. Невідкладно вживаємо заходи, тому не обов’язково кожен раз телефонувати, адже можемо втратити важливіші дзвінки, скажімо, про те, що десь збили електроопору. Уточнення щодо відхилень включень чи відключень від графіку можна отримати і через чат-бот.
– Телеграм-канал, чат-бот – дуже новий інструмент у вашій роботі. Як він себе
показав?– На чат-бот уже в перші ж години зареєструвалися дуже багато користувачів. Ми побачили ефективність, тому цей напрям розвиваємо, водночас, можна сказати, також вчимося, вдосконалюємо.
– Раніше активно закарпатці користувалися іншим чат-ботом...
– Сміливо можу назвати тих, хто створив цей ресурс, шахраями: забирали у нас інформацію і для комерційних інтересів використовували. Ми одразу відреагували і просимо краян користуватися тільки офіційними джерелами.
– Чи готове Закарпаття до повного блекауту?
– Ми до всього готові. Планові роботи на цей рік уже завершили, останнім часом більше маємо оперативних бригад, більше орієнтуємося на виїзди, будемо і на свята чергувати. Сподіваємося, уникнемо цього, але й людям, кожному треба підготуватися.
Дуже прошу закарпатців: будьте терплячими, стриманими, бережіть один одного, не споживайте електроенергію, без якої можна обійтися. Україна обов’язково переможе!
Передивитися програму можна за посиланням:
До теми
- Оплачуєте рахунок за електроенергію через термінал? Переконайтеся, що обираєте правильні реквізити!
- Tolk нагадує населенню: при оплаті рахунків за електроенергію перевіряйте реквізити для оплати
- Графік відключенння світла на завтра, 9 грудня
- Закарпаттяобленерго пояснило, чому відбуватися зміна фактичного часу включення/відключення світла за чергою
- Включно по 3 грудня можна передавати показники електролічильника. Не баріться!
- У який із п’ятьох визначених днів краще передавати показники лічильника?
- «Закарпаттяобленерго» роз’яснює, чому іноді може відбуватися зміна фактичного часу включення/відключення світла за чергою
- Як перевірити свою чергу ГПВ на сайті «Закарпаттяобленерго»?
- Закарпаттяобленерго нагадує про крутий сервіс: «Відсутня електроенергія? Дізнайтесь причину на цей час»
- Як перевірити свою чергу ГПВ в чат-боті «Закарпаттяобленерго»?
- По 3 листопада: триває період передачі показів електролічильника
- У який із визначених днів краще передавати показники лічильника?
- Скільки часу необхідно зберігати паперові рахунки і чи потрібно їх зберігати взагалі?
- 3 жовтня - останній день, щоб передати показники електролічильника
- Не буде обстрілів — буде світло. Чи повернуться графіки відключень восени та взимку?
- Збій у програмному забезпеченні: Закарпаттяенергозбут пояснює, чому споживачі отримали дивні смс про стан рахунку
- ПрАТ «Закарпаттяобленерго» нагадує: по 3 серпня слід передавати показання електролічильника
- Як закарпатцям дізнатись причину відсутності електроенергії в реальному часі?
- Коли споживачі отримають рахунки за електроенергію за новими цінами?
- Почались літні канікули! Просимо дорослих нагадати дітям основні правила електробезпеки
До цієї новини немає коментарів