Що таке аргументація?
Кожен день ти виносиш ідеї на публіку з тим, щоб їх прийняли. Тобі так не здається? А як же брейншторм з колегами та пошук вирішення робочих завдань? Або обговорення нової покупки з друзями та рідними? Спори? Навіть твої пости в соціальних мережах — свого роду публічний виступ, а лайки та репости — підтвердження, що твоя ідея має успіх.
У будь-якій комунікації — вдома, на роботі, в соцмережі — ти можеш бути ще більш ефективним, правильно використовуючи аргументацію.
Аргументація: що це
Аргументація дослівно — приведення аргументів. В ході обговорення питання ти приводиш ті чи інші доводи, щоб обґрунтувати свою ідею, викликати емоційний відгук і довіру у співрозмовника. Всі доводи, які ти використовуєш, будуть вважатися аргументацією.
Не варто плутати переконання та аргументацію. Переконання будується на образах, емоційних закликах, анекдотах, особисту думку. Аргументація ж спирається на факти, дослідження, логіку і докази, які підкріплюють твою думку.
Переконання може супроводжуватися такими фразами: «повір мені», «я-то краще знаю», «всі так роблять/всі цього хочуть» і т.д. Ти не отримаєш реальних цифр або фактів. У той час як аргументація будується на конкретиці. Це не означає, що аргументація не може бути емоційною, але в першу чергу вона повинна підкріплюватися фактами.
Правильна аргументація — це спосіб:
? переконати аудиторію в тому, що заклик правильний;
? довести, що ідея аудиторії невірна;
? спонукати до дій і виключити сумніви;
? зміцнити соціалізацію — в процесі аргументованої дискусії ти можеш заручитися підтримкою тих, кого переконав;
? виключити нерозуміння завдяки вагомим доводам, збудованим в логічній послідовності.
Навички аргументації безумовно корисні в професійній і повсякденному житті. Щоб правильно застосовувати їх, потрібно зануритися в деталі. Можна також пройти один з освітніх курсів на LIFTA.SPACE (https://lifta.space/ua/courses), це може допомогти справі.
Структура і види аргументації
Аргументована комунікація складається з 3 етапів:
-
Ти висловлюєш свою ідею — просування нового проєкту, оцінка прочитаної книги, думка про політичну ситуацію і т.п.
-
Використовуэш аргументи, які здатні її підтвердити.
-
Показуєш, як наведені аргументи підтверджують ідею.
Перший і другий пункти можна міняти місцями, відповідно до того, який варіант аргументації зручніше в певний момент:
-
індуктивна аргументація — спочатку ти приводиш факти, а потім зводиш їх до єдиного висновку. Наприклад, наш відділ закрив проєкти 1, 2 і 3, ми збільшили показники компанії в №%, ми залучили № клієнтів, тому заслуговуємо премії;
-
дедуктивна аргументація — ти озвучуєш ідею, а потім підтверджуєш її фактами. Наприклад, наш відділ заслуговує премії, тому що ми закрили проєкти 1, 2 і 3, збільшили показники компанії в №% і залучили № клієнтів.
Ти можеш підшукувати та підносити аргументи по-різному, головне — вони повинні бути логічними та етичними.
Який може бути аргументація в суперечці:
-
доказова — коли ти приводиш все більше доказів своєї позиції;
-
контраргументація — за допомогою фактів ти заперечуєш чужі тези;
-
сократичний діалог — ти ставиш питання і сам на них відповідаєш;
-
аргументація Роджера — ти апелюєш до загальної усталеній думці;
-
метод протиріччя — підходить для жвавої полеміки, коли ти уважно слухаєш співрозмовника і помічаєш в його виступі протиріччя і використовуєш на користь собі;
-
«так, але» — кожна подія і явище мають позитивні та негативні сторони. Прийми точку зору співрозмовника з «так» і спростуй її своїм «але».
Існують і інші види аргументації, проте всі вони повинні підкорятися строгим правилам.
Правила аргументації
Щоб твоя аргументація не була схожа на маніпуляцію або переконання з позиції сили, необхідно дотримуватися принципів:
-
поняття, які ти використовуєш, повинні бути переконливими та зрозумілими співрозмовнику. Не варто закидати аудиторію специфічними термінами, складними стилістичними конструкціями та незрозумілими аналогіями;
-
кожен аргумент повинен бути достовірним. Чутки, припущення і непідтверджена інформація «з анонімних джерел» не повинні використовуватися в аргументації;
-
аргументи повинні бути коректними. Неприпустимі:
? аргумент до особистості (особисті нападки) — «твої висновки смішні», «невже хтось повірить в те, що ти говориш», «ти поки новачок в цьому»;
? загрози — «я тебе по IP вирахував», «подивимося, до яких наслідків це призведе», «учись добре, а то будеш покараний»;
? перебільшена похвала опонента або його доводів — «твої знання, безумовно, вражають», «ти провів колосальну роботу»;
? аргументація до жалості — «якщо ви не піднімете зарплату, мені не буде чим годувати дітей», «поставте залік, а то до сесії не допустять», «підтримай мене, а то все засміють»;
? гра на приналежності аудиторії до якої-небудь групи (раса, національність, професійне коло) — «ми, бухгалтери, повинні прийняти факт ...», «всі українці сходяться в одному ...».
-
вибирай темп і способи аргументації виходячи з власних індивідуальних особливостей і особливостей опонента;
-
не йди від теми й не концентруйся на ідеях, які не мають відношення до предмета розмови.
Коли розмова обіцяє бути напруженою, краще заздалегідь підібрати аргументи. Серед маси можливих доводів, вибирай найефективніші:
-
засновані на фактах. Якщо аргумент не підкріплюється наочним фактом, видали його зі списку;
-
мають пряме відношення до предмета обговорення. Просиш у шефа новий гаджет, корисний в роботі? Використовуй перелік його технічних характеристик і їх актуальність для твоєї роботи. Не використовуй список співробітників, які його вже отримали;
-
повинні бути актуальними для співрозмовника. Подумай, яку користь для адресата принесуть твої аргументи. Приклад з гаджетом: розкажи шефу, наскільки ефективніше станеш, які додаткові функції стануть доступні у твоїй роботі.
Поради по аргументації
Щоб фактична аргументація завжди спрацьовувала, використовуй кілька фішок:
-
озвучуй факти окремо, не таратор цифру за цифрою і десять аргументів поспіль. Аргумент — висновок, аргумент — висновок;
-
замість двадцяти бляклих фактів вибирай 3-4 яскравих і помітних;
-
не декларуй і не веди монолог героя-одинака;
-
розставляй паузи;
-
визнавай аргументи співрозмовника, якщо вони правдиві, не будь надто переконливим, залишай простір для запитань і контраргументів;
-
приводь приклади, аналогії, порівняння. Пам'ятай, сама по собі аналогія — не аргумент;
-
повторно зверни увагу слухача на головні деталі.
Розвивай навички аргументації, щоб твоє спілкування в побуті та на роботі стало максимально екологічним і ефективним.
До теми
- Дітям-потерпілим у кримінальному провадженні держава гарантує безоплатні послуги адвоката
- Стартувала друга хвиля програми з навчання та працевлаштування ветеранів, ветеранок та членів їхніх родин «Разом»
- Як отримати лікарняний дистанційно?
- Ветерани можуть не оформлювати автоцивілку на своє авто: умови пільги
- Перехід на зимовий час: як адаптуватися і уникнути стресу та втоми
- Як нараховується субсидія на комуналку у опалювальний сезон?
- Жовтень – місяць обізнаності про рак молочних залоз
- "Як допомогти дитині пережити втрату близької людини" - в Ужгороді завтра відбудеться відкрита лекція
- Безпечно повідомити про булінг у школі стало набагато простіше
- Коти і діти: як налагодити гармонійне співіснування в домі
- Яка відповідальність загрожує за підпал трави?
- Жденієво - ідеальне місце для віддаленої роботи (workation)
- Як працює електронний рецепт на лікарські засоби під час воєнного стану?
- Ужгородських підлітків запрошують взяти участь у програмі «У міста є Я»
- Що таке послуга патронату над дитиною, скільки заробляють патронатні вихователі і як створити патронатну родину?
- Навчання за кордоном: відкрийте для себе нові можливості
- В Ужгороді дітей запрошують на гуртки
- Міністерство соціальної політики і Державна служба у справах дітей пояснюють, як оформити опіку над дитиною
- Наскрізна аналітика і її візуалізація для SaaS компаній
- Шукаєте цікаві настільні ігри для дітей та дорослих? Kubix допоможе!
До цієї новини немає коментарів