Що таке аргументація?

Що таке аргументація?
Ще Аристотель ставив собі питання: як зробити ідею настільки переконливою, щоб слухачі не тільки прийняли її, а й розповіли про неї іншим. 2 300 років минуло, а ти досі відповідаєш на це питання разом з філософами, спікерами, психологами та науковими дослідниками, а аргументація допомагає тобі.

 

Кожен день ти виносиш ідеї на публіку з тим, щоб їх прийняли. Тобі так не здається? А як же брейншторм з колегами та пошук вирішення робочих завдань? Або обговорення нової покупки з друзями та рідними? Спори? Навіть твої пости в соціальних мережах — свого роду публічний виступ, а лайки та репости — підтвердження, що твоя ідея має успіх.

У будь-якій комунікації — вдома, на роботі, в соцмережі — ти можеш бути ще більш ефективним, правильно використовуючи аргументацію.

Аргументація: що це

Аргументація дослівно — приведення аргументів. В ході обговорення питання ти приводиш ті чи інші доводи, щоб обґрунтувати свою ідею, викликати емоційний відгук і довіру у співрозмовника. Всі доводи, які ти використовуєш, будуть вважатися аргументацією.

Не варто плутати переконання та аргументацію. Переконання будується на образах, емоційних закликах, анекдотах, особисту думку. Аргументація ж спирається на факти, дослідження, логіку і докази, які підкріплюють твою думку.

Переконання може супроводжуватися такими фразами: «повір мені», «я-то краще знаю», «всі так роблять/всі цього хочуть» і т.д. Ти не отримаєш реальних цифр або фактів. У той час як аргументація будується на конкретиці. Це не означає, що аргументація не може бути емоційною, але в першу чергу вона повинна підкріплюватися фактами.

Правильна аргументація — це спосіб:

? переконати аудиторію в тому, що заклик правильний;

? довести, що ідея аудиторії невірна;

? спонукати до дій і виключити сумніви;

? зміцнити соціалізацію — в процесі аргументованої дискусії ти можеш заручитися підтримкою тих, кого переконав;

? виключити нерозуміння завдяки вагомим доводам, збудованим в логічній послідовності.

Навички аргументації безумовно корисні в професійній і повсякденному житті. Щоб правильно застосовувати їх, потрібно зануритися в деталі. Можна також пройти один з освітніх курсів на LIFTA.SPACE (https://lifta.space/ua/courses), це може допомогти справі.

Структура і види аргументації

Аргументована комунікація складається з 3 етапів:

  1. Ти висловлюєш свою ідею — просування нового проєкту, оцінка прочитаної книги, думка про політичну ситуацію і т.п.

  2. Використовуэш аргументи, які здатні її підтвердити.

  3. Показуєш, як наведені аргументи підтверджують ідею.

Перший і другий пункти можна міняти місцями, відповідно до того, який варіант аргументації зручніше в певний момент:

  • індуктивна аргументація — спочатку ти приводиш факти, а потім зводиш їх до єдиного висновку. Наприклад, наш відділ закрив проєкти 1, 2 і 3, ми збільшили показники компанії в №%, ми залучили № клієнтів, тому заслуговуємо премії;

  • дедуктивна аргументація — ти озвучуєш ідею, а потім підтверджуєш її фактами. Наприклад, наш відділ заслуговує премії, тому що ми закрили проєкти 1, 2 і 3, збільшили показники компанії в №% і залучили № клієнтів.

Ти можеш підшукувати та підносити аргументи по-різному, головне — вони повинні бути логічними та етичними.

Який може бути аргументація в суперечці:

  • доказова — коли ти приводиш все більше доказів своєї позиції;

  • контраргументація — за допомогою фактів ти заперечуєш чужі тези;

  • сократичний діалог — ти ставиш питання і сам на них відповідаєш;

  • аргументація Роджера — ти апелюєш до загальної усталеній думці;

  • метод протиріччя — підходить для жвавої полеміки, коли ти уважно слухаєш співрозмовника і помічаєш в його виступі протиріччя і використовуєш на користь собі;

  • «так, але» — кожна подія і явище мають позитивні та негативні сторони. Прийми точку зору співрозмовника з «так» і спростуй її своїм «але».

Існують і інші види аргументації, проте всі вони повинні підкорятися строгим правилам.

Правила аргументації

Щоб твоя аргументація не була схожа на маніпуляцію або переконання з позиції сили, необхідно дотримуватися принципів:

  • поняття, які ти використовуєш, повинні бути переконливими та зрозумілими співрозмовнику. Не варто закидати аудиторію специфічними термінами, складними стилістичними конструкціями та незрозумілими аналогіями;

  • кожен аргумент повинен бути достовірним. Чутки, припущення і непідтверджена інформація «з анонімних джерел» не повинні використовуватися в аргументації;

  • аргументи повинні бути коректними. Неприпустимі:

? аргумент до особистості (особисті нападки) — «твої висновки смішні», «невже хтось повірить в те, що ти говориш», «ти поки новачок в цьому»;

? загрози — «я тебе по IP вирахував», «подивимося, до яких наслідків це призведе», «учись добре, а то будеш покараний»;

? перебільшена похвала опонента або його доводів — «твої знання, безумовно, вражають», «ти провів колосальну роботу»;

? аргументація до жалості — «якщо ви не піднімете зарплату, мені не буде чим годувати дітей», «поставте залік, а то до сесії не допустять», «підтримай мене, а то все засміють»;

? гра на приналежності аудиторії до якої-небудь групи (раса, національність, професійне коло) — «ми, бухгалтери, повинні прийняти факт ...», «всі українці сходяться в одному ...».

  • вибирай темп і способи аргументації виходячи з власних індивідуальних особливостей і особливостей опонента;

  • не йди від теми й не концентруйся на ідеях, які не мають відношення до предмета розмови.

Коли розмова обіцяє бути напруженою, краще заздалегідь підібрати аргументи. Серед маси можливих доводів, вибирай найефективніші:

  • засновані на фактах. Якщо аргумент не підкріплюється наочним фактом, видали його зі списку;

  • мають пряме відношення до предмета обговорення. Просиш у шефа новий гаджет, корисний в роботі? Використовуй перелік його технічних характеристик і їх актуальність для твоєї роботи. Не використовуй список співробітників, які його вже отримали;

  • повинні бути актуальними для співрозмовника. Подумай, яку користь для адресата принесуть твої аргументи. Приклад з гаджетом: розкажи шефу, наскільки ефективніше станеш, які додаткові функції стануть доступні у твоїй роботі.

Поради по аргументації

Щоб фактична аргументація завжди спрацьовувала, використовуй кілька фішок:

  • озвучуй факти окремо, не таратор цифру за цифрою і десять аргументів поспіль. Аргумент — висновок, аргумент — висновок;

  • замість двадцяти бляклих фактів вибирай 3-4 яскравих і помітних;

  • не декларуй і не веди монолог героя-одинака;

  • розставляй паузи;

  • визнавай аргументи співрозмовника, якщо вони правдиві, не будь надто переконливим, залишай простір для запитань і контраргументів;

  • приводь приклади, аналогії, порівняння. Пам'ятай, сама по собі аналогія — не аргумент;

  • повторно зверни увагу слухача на головні деталі.

Розвивай навички аргументації, щоб твоє спілкування в побуті та на роботі стало максимально екологічним і ефективним.

 

01 серпня 2021р.

До теми

Коментарі:

    До цієї новини немає коментарів