Науму Рєпкіну було б 80: на згадку про художника, громадського діяча і... головного «світлячка» Ужгорода

Науму Рєпкіну було б 80: на згадку про художника, громадського діяча і... головного «світлячка» Ужгорода
Про Наума Рєпкіна, якого особисто знали і пам'тають багато ужгородців.

 

Про відомого митця написав учора Олександр Герешко

"Сьогодні виповнилося 80 років з дня народження Наума Рєпкіна.

Коли роками робив телепрограми про художників, то можеш бачити їх подарунки в себе кожного ранку. Рєпкіна теж. Хоч, з його власних слів, «закарпатська школа живопису відносилася до мене наїжачено», його роботи в мене поруч з тою самою школою.

Не сказати, що ми сильно товаришували. Просто, якщо Рєпкін приймав людину, то вона ставала для нього близькою автоматично. Тому мав багато друзів.

Нас познайомив мій оператор Діма Бредіхін. Попросив зробити про Рєпкіна фільм. Я зробив. Сьогодні знайшов його на сайті фонду «Хесед Шпіра». Чомусь без авторських титрів. Передивився.

Згадалася мансарда у будинку неподалік Будинку Просвіти, де жив тоді Наум, де в нього була майстерня і зберігалися роботи.

Мансарду не раз відвідували злодії і вхід до неї, вкритий бляхою, нагадував мені фільми початку 90-х про життя творчої богеми тих часів.

Саме на початку 90-х Репкін відповів деяким снобам, блискавично провівши серію виставок від Бродвею у Нью Йорку до інших знакових мистецьких локацій. Виставлявся у Японії, Німеччині, Австралії, Франції, Кореї, Нідерландах, Шотландії, у Посольстві України в Лондоні. І багато разів у сусідніх країнах.

Цю скромну людину щоранку можна було бачити в ужгородському басейні біля транспортного мосту. Часто він пішки проходив вулицями міста і часто говорив стареньким телефоном. Його постійно шукали по роботі.

Наум Захарович довгі роки працював головним «світлячком» нашого міста. Керував Міськсвітлом. Відповідав за ліхтарі.

Розповідав, як його хотіли наказати партійні чиновники за те, що підсвітив прожекторами кафедральний собор. Ледве відбився. І прожектори продовжували працювати.

Спеціальної техніки для підсвітки фасадів в той час просто не існувало і Науму приходилося знаходити ще й інженерні рішення.

Для мене особисто, Наум Рєпкін пам'ятається не тільки, як художник. Це він втілив свою ж ідею повернути в Ужгород художньо виготовлені ліхтарі. Збирав креслення, шукав підрядників, гроші, матеріали. Відстоював ідею у прихильників позиції «как бы чего не вышло». Вдалося. Довгі роки ці ліхтарі створювали особливий, не совковий шарм місту. Деякі світять нам і сьогодні. Як і ті картини, що залишила нам ця дивна людина. Наум Рєпкін".

Читайте наші найцікавіші новини також у Інстаграмі та Телеграмі

 

25 січня 2021р.

До теми

Коментарі:

    До цієї новини немає коментарів