Підкарпатська Русь, або Закарпаття в об’єктиві чеських дослідників: Амалі Кожмінова
Після приєднання Підкарпатської Русі до новоствореної держави було необхідно провести велику теоретичну та практичну роботу, щоб цей регіон став її рівноправною частиною. За надзвичайно короткий час потрібно було визначити стратегію економічного та культурного розвитку. Таким чином, століття тому, теперішнє Закарпаття стало професійним напрямком для сотень чеських чиновників, солдатів, лікарів, етнографів, техніків та вчителів.
Ця публікація – друга частина з циклу «Підкарпатська Русь, або Закарпаття в об’єктиві чеських дослідників», і наша нова дослідниця – Амалі Кожмінова.
Амалі Кожмінова (cs.wikipedia.org)
Amálie Kozmínová (1876-1951) – професійна вчителька і письменниця, дослідниця народної вишивки. У ролі шкільного інспектора та стипендіата прибула в наш регіон у жовтні 1919 року, менш ніж через чотири тижні після його вступу до Чехословацької Республіки. Була просто шокована рівнем життя та безграмотністю населення... Активно їздила селами, вивчаючи народну культуру, що і стало її відправною точкою для організації просвітницької діяльності.
(Весілля), Верхній Бистрий, Підкарпатська Русь, 1919 рік
Русинське весілля, Синевир, Підкарпатська Русь, не дат.
Амалі проводила курси вишивки та в часи загальної повоєнної нестачі забезпечувала необхідний матеріал для цього, здійснювала виставки та продажі творів вишивок Карпат. Виставки, зокрема, відбувалися і в Чехії. На додаток до історичного, наукового та економічно-адміністративного огляду, робила описи народного одягу, житла та обрядів сімейного життя русинів-українців. Використовувала фотокамеру, щоб зафіксувати важкі будні та святкові хвилини людей у цій прекрасній, але здебільшого екзотичній і тоді не зовсім безпечній частині країни. Результатом стала чудова монографія «Підкарпатська Русь. Праця і побут народу з точки зору культури, економіки та етнографії», опублікована у 1922 р. Книга містила 125 великоформатних сторінок з безліччю малюнків та фотографій, а також додаток з десятками красивих кольорових зображень орнаментів народних костюмів та вишивок.
Обкладинка книги Амалі Кожмінової «Підкарпатська Русь. Праця і побут народу з точки зору культури, економіки та етнографії»
Зберігся спогад з її фотографування: «…але з людьми були проблеми, вони боялися камери. Коли все ж давали себе сфотографувати, то після клацання камери думали, що я витягну звідти готову світлину, чого, звісно, не було. Тоді вони були розчаровані і зневажливо говорили: ех, і нічого після того…».
Чоловік і жінка з Росішки – над Косівською Поляною, Підкарпатська Русь, 1922 р.
Свячення "Пасхи" на Великдень, Богдан, Підкарпатська Русь, 1929 рік
Церемонії та звичаї, що супроводжували смерть та поховання, захоплювали її, і водночас наводили жах. За її словами, готування до поховання небіжчика на практиці означало розміщення його в одній кімнаті, як протягом нормального сімейного життя. Старші сусіди приходили на молитви, а молодші фіглювали (жартували) і проводили танцювальні ігри. Амалі Кожмінова вважала їх занадто веселими і ексцентричними, а їх відверто еротичний характер був подекуди образливим. Вражена масками Діда та Баби, писала: «Підкарпатська Русь – Верховинський регіон. Фіглярі – Дідо та Баба – два хлопчики, замасковані, жартують, проводять траурні ігри веселого характеру, бігають у хатині мертвого, який лежить на сіні, на лавці біля столу, прикритий плахтою до підборіддя. Вони роблять смуток веселим, радіють, що душа померлого вже на небі – подалі від цього порожнього світу, сповненого жалоби, нещастя та відчаю. 1922 рік».
Похорон русинів на санях – молитва священика на подвір’ї перед будівлею, з якою покійний прощається, Підкарпатська Русь, не дат.
Фіглярі – Дідо і Баба, Підкарпатська Русь, 1922 рік
Етнографка також описувала складнощі з фотографуванням, які траплялись на Підкарпатській Русі, практично в польових умовах. Особливо з проявкою світлин, взимку їй часто доводилось брести глибоким снігом за готовими слайдами. Кожмінова описувала тему, місце розташування та часто дату на паперових конвертах, в яких коригували негативи, іноді додаючи короткий опис сфотографованої події. Зараз її фотоспадщина або розкидана по малих чеських музеях, або повністю загублена…
«Моя робота була бурхливою і гіркою. Я подаю її публіці невибагливо. Якщо вона принесе свої плоди, це також принесе мені радість і повне задоволення. Я бажаю землі, з якої приношу знання в книзі, найкращого майбутнього, а людям – легшого життя», – писала Амалі.
Світлина з клекції Амалі Кожмінової з її коментарем на конверті
Сподівання на мирне співіснування в Чехословацькій Республіці розвивалися двадцять років, але навіть у самому зародженні республіки були очевидні суперечливі та несумісні погляди представників окремих етнічних груп. Розпад Чехословаччини та німецька окупація в 1939 р. означали для неї безнадійне руйнування ідеалів Першої Республіки, а повоєнні надії незабаром були поховані приєднанням Підкарпатської Русі Радянським Союзом у 1946 році.
Останній період свого життя Амалі Кожмінова провела усамітнено і померла в Празі 24 квітня 1951 року після тривалої хвороби.
Чеським дослідникам, які фіксували життя нашого краю, слід дякувати за дивовижні світлини, глибокий аналіз побуту та традицій місцевого населення на початку ХХ століття, безсумнівний внесок в культурне життя мешканців Підкарпатської Русі. Однією з них була, на жаль, малознана, але яскрава і розумна Амалі Кожмінова. І я сподіваюсь, що завдяки цій публікації про неї дізнаються якнайбільше українців.
Далі буде…
P.S. Світлини публікуються в українських ЗМІ вперше.
Михайло Маркович, для uzhgorod.net.ua
В матеріалі використано фото з mzm.cz (Moravské zemské muzeum Brno).
Читайте також:
Підкарпатська Русь, або Закарпаття в об’єктиві чеських дослідників: Богуміл Ваврушек
Михайло Маркович: Як стати ужгородцем, мініінструкція
Михайло Маркович: З кожним «євроремонтом» – все менше фото про давнє Закарпаття (ФОТО)
Читайте наші найцікавіші новини також у Інстаграмі та Телеграмі
До теми
- «У кожного з нас є страх, я теж боявся. Але життя людей, за котрих відповідаю, важливіші за страх…» Історія бійця 128-ї бригади Романа
- Мирослав Білецький: "Релокація в нашу область продовжиться і після війни"
- «Війна – це жахливо! Але коли є чокнутий сусід, який вирішив побикувати й поставити себе вище, ніж є, доводиться воювати…» Історія бійця 128-ї бригади Володимира
- Гумові човни, фіктивні шлюби й переодягання: історії кордону
- «Коли наші штурмовики дізналися, що їх прикривала одна гармата, то були вражені. І дуже вдячні…» Історія бійця 128-ї бригади
- «Найкраща нагорода для мене – щоб усе це закінчилося, я повернувся додому і зайнявся землеробством…» Історія бійця 128-ї бригади Івана
- «Най ся журить цар Ірод, ми ся не журімо!»: як здавна колядували у селах під Говерлою
- "У поїздках на фронт наїздив більше, ніж за все життя до цього". Історія закарпатського волонтера Костянтина Черкая
- 58-річний боєць 128 ОГШБр: «В Афганістані я був окупантом, то зараз службою в ЗСУ компенсую це – сам воюю з окупантами…»
- «Колеги з інших областей розповідали, що знаходили вибухівку навіть у чаї»
- Питаю полоненого: «Ти чого сюди прийшов?» «У мєня крєдіти, надо погасіть»
- «При заході на позицію я брав 6 блоків води вагою 54 кг плюс броню, зброю, боєприпаси… І з цим вантажем ішов пішки 3 км…» Історія бійця 128-ї бригади
- «Дивитися на війну через екран гаджета та працювати під звуки вибухів – це дві різні реальності, які ніколи не перетнуться». Історія рятувальника Андрія Кречка
- Моя закарпатська сорочка: історія студії традиційної вишивки «Косиця»
- Мисливці за бронею та авіацією. Закарпатські нацгвардійці тренуються нищити техніку ворога
- “Винну історію Закарпаття” презентували в Ужгороді
- «Під час штурму російський танк підібрався метрів на 50, позаду були два БТРи з ворожою піхотою. Але ми добре їм всипали…» Історія бійця 128-ї бригади Роберта
- Футбол на милицях. Як закарпатський ветеран без ноги очолив першу в Україні футбольну команду спортсменів без кінцівок
- Три місяці від ідеї до реалізації: на Закарпатті ветерани ЗСУ заснували крафтове виробництво
- "Бути прикладом для молодого покоління та захищати їх": історія військового 128-ї бригади Петра Мотринця
До цієї новини немає коментарів