Закарпатці! Банк зобов’язаний повернути гроші, вкрадені з вашої картки шахраєм!
Поки не було рішення ВСУ, банкіри часто відмовляли клієнтам у поверненні грошей.
Банки зобов’язані зі своїх коштів повертати клієнтам гроші, вкрадені з їхніх карток шахраями, якщо немає доказів, що клієнти самі спровокували крадіжку своїми діями або бездіяльністю. Таку можливість дає правова позиція Верхвоного Суду України, сформульована в ході розгляду рішення № 6-71цс15 між банком та його клієнтом, пише FinMaidan.
У 2012 році з платіжної картки клієнта банку через банкомат в Бангкоку було списано $2,4 тис. Власник картки в той час перебував в Україні. Наступного дня він звернувся в банк із заявою про блокування картки та повернення списаних грошей. Однак банк відмовив, і клієнт звернувся до суду. Перші три судові інстанції підтримали банк, посилаючись на те, що операції зі зняття готівки були проведені після введення правильного ПІН-коду, а за умовами договору клієнт був зобов’язаний не розголошувати його. Після цього клієнт звернувся до ВСУ, який прийняв позов до розгляду.
Суд нагадав про те, що, згідно з п. 37.2 ст. 37 закону «Про платіжні системи та переказ коштів в Україні», потерпілому клієнту банк зобов’язаний повернути гроші за рахунок власних коштів плюс пеню. Крім того, п.п. 6.7 і 6.8 положення № 223 визначають, що якщо клієнт відразу ж повідомив банку про недозволену операцію, установа повинна відшкодувати йому суму такої операції. Власник картки не несе відповідальності за проведення платіжної операції, якщо картка була використана без його фізичної участі або електронної ідентифікації. Винятком є випадки, коли було доведено, що дії або бездіяльність власника картки, якими він сприяв втраті або незаконному використанню картки, привели до списання грошей.
У правовій позиції ВСУ зазначено, що якщо не було доведено зворотне, думка банку щодо провини власника картки є помилковою. Правова позиція ВСУ може стати підставою для повернення вкрадених грошей з карток клієнтів платоспроможних банків. Досі банкіри часто відмовляли клієнтам у поверненні грошей, посилаючись на те, що клієнти повідомили банку про сумнівні операції вже після списання грошей з їхніх карток, а не до операції, аби банк встиг заблокувати картку клієнта. Але ж у багатьох таких випадках картка клієнта не вкрадена і не загублена, тому він не знає про загрозу до моменту крадіжки грошей. Найчастіше це відбувається, коли створюються дублікати карток на основі інформації, зчитаної скрімінговими накладками на банкоматах.
Про списання грошей клієнт дізнається вже з SMS, часто із запізненням. Самі банкіри в цих випадках роблять акцент на відповідальності власника картки. Враховуючи позицію ВСУ, банкам доведеться частіше повертати клієнтам втрачені гроші, оскільки на практиці їм буде нелегко довести, чи призвели дії або бездіяльність власника картки до крадіжки грошей. Нагадаємо, українці стали активніше користуватися безготівковими розрахунками та все частіше роблять онлайн-покупки. Одночасно зростає і число шахраїв, які хочуть нажитися на таких операціях.
До цієї новини немає коментарів