Підпорядкування митниці Міндоходів суттєво знизило ефективність її роботи

Делегати бізнесу. Інтерв’ю з новими очільниками митниці та податкової.

 

Підпорядкування митниці Міністерству доходів і зборів суттєво знизило ефективність її роботи, вважає Віталій Науменко
 
Зміна влади в країні вивела на перший план людей, які трималися далеко від великої політики. Корреспондент з'ясував, як себе почувають на новому місці і чим можуть похвалитися два керівники ключових економічних відомств, які дебютували у вищій лізі вітчизняної політики цієї весни, пише Дмитро Горулько у №24 видання від 20 червня 2014 року.

Нову владу уособлюють люди, яким чудово знайомі інтер'єри кабінетів на вул. Грушевського та Банковій. Президент, прем'єр-міністр і спікер мають солідний досвід перебування як у владі, так і в опозиції до неї. На міністерських посадах також вистачає ветеранів попередніх складів уряду, однак тут уже зустрічаються і нові обличчя, які півроку тому, можливо, і не думали про таку зміну кар'єри.

Колишні народні депутати, вихідці з міжнародних компаній, громадянські активісти, управлінці, які зробили крок відразу на кілька сходинок вгору, – досвід кожного з них вартий уваги і по-своєму примітний. Втім, з точки зору впливу на реальні процеси в економіці найбільш цікавими видаються нові керівники митниці та податкової.

Основними джерелами надходжень до бюджету України є діяльність податкової та митної служб, об'єднані при президенті Вікторі Януковичі у складі Міністерства доходів і зборів. Новий уряд вирішив повернутися до попередньої моделі, скасувавши Міндоходів, проте головною новацією виглядала заява прем'єр-міністра Арсенія Яценюка, який повідомив на початку березня, що кандидатури нових керівників митниці та податкової будуть «висунуті інвесторами».

У перший місяць весни Кабмін затвердив кандидатури першого заступника міністра доходів і зборів, відповідального за податкову політику, та заступника міністра, що відповідає за митницю. Податкова сфера відійшла до Ігоря Білоуса, керівного партнера компанії Altius, який раніше обіймав посади голови інвестиційно-банківського управління компанії Ренесанс Капітал в Україні та країнах Центрально-Східної Європи, а також глави українського підрозділу інвестиційного банку UBS.

Відповідальним за сферу митного регулювання став Віталій Науменко, який очолював групу митних процедур та міжнародної торгівлі аудиторської компанії KPMG в Україні і був співголовою митного комітету Американської торгової палати.

Делегати інвесторів зіштовхнулися з хронічними хворобами, чудово відомими їм за попередньою роботою. Різноманітні схеми оптимізації оподаткування, «податкові ями», преференції, одержувані одними бізнес-структурами за рахунок інших, проблема відшкодування ПДВ, сірий імпорт, контрабанда і широкий спектр вивертів, що застосовуються імпортерами під час оформлення товарів, корупція, що пустила коріння серед податківців і митників, – проблеми накопичувалися роками, а схеми вибудовувалися майстрами своєї справи.

Природно, за три місяці все це не зникло. З іншого боку, минуло достатньо часу, щоб оцінити масштаб майбутніх робіт і говорити про окреслені зміни.

Крім того, Кабмін додав ще більше інтриги в майбутню конфігурацію свого економічного блоку, прийнявши наприкінці травня постанову про створення Державної фіскальної служби шляхом реформування Міндоходів і скасувавши своє попереднє рішення про ліквідацію мегаміністерства.

Корреспондент поцікавився першими результатами і враженнями від завдань і викликів, з якими чиновникам довелося зіткнутися, поставивши кілька запитань Білоусу і Науменку.

- Як ви самі оцінюєте підсумки своєї діяльності з моменту вступу на посаду?

Віталій Науменко (В. Н.): - Я приступив до своїх обов'язків 13 березня – по суті, це виконання функції кризового менеджера. Головним завданням було підвищити ефективність роботи митної системи до президентських виборів. На той момент країна загрузла в корупції, і митниці не були винятком. Ситуація з надходженнями до бюджету була катастрофічною – у лютому митниці забезпечили лише 54,6% від плану надходжень, в березні – вже 74,1%. А в квітні, незважаючи на складну ситуацію в економіці, надходження до зведеного бюджету склали 97,4%, подібна динаміка спостерігалася і в травні.

Ігор Білоус (І. Б.): - Незважаючи на військові дії, втрату всіх надходжень від Криму, загальне економічне падіння на 5% (за даними Світового банку) і на те, що 60-тисячне Міністерство доходів і зборів уже четвертий місяць фактично перебуває в стані ліквідації, бюджет зараз наповнюється податками в повному обсязі.

Фото Міністерства доходів і зборів України
Ігор Білоус до роботи у податковій займався інвестиційним банкінгом

- Які основні досягнення?

В. Н.: - За два з половиною місяці ми змінили керівників митниць, а також середню ланку управління, загалом було прийнято близько 500 кадрових рішень. Проведено близько 30 зустрічей з асоціаціями, об'єднаннями, митними брокерами, і за їхніми результатами вдалося зняти низку наболілих питань, що виникали у бізнесу. Ми продемонстрували відкритість митної справи для бізнес-середовища та подали сигнал, що ефективну митну службу можна побудувати тільки у разі повної взаємодії. Підписано меморандуми, що дозволяють обмінюватися з бізнесом інформацією і відкривають діловим колам шлях до участі в модернізації митної служби. Як результат, ми побачили істотне зниження обсягів сірого імпорту і збільшили надходження податків до бюджету.

І. Б.: - Резервом для податкових надходжень став вихід з тіні: ми подвоїли надходження від акцизу за рахунок знищення контрафактного алкоголю й отримали перші результати від боротьби з податковими ямами.

- Головні, на ваш погляд, складності, з якими стикається на держслужбі людина, яка прийшла ззовні?

В. Н.: - Я себе не вважаю людиною, яка прийшла на держслужбу ззовні. Останні чотири роки я працював у великому бізнесі, що дозволило накопичити цікавий досвід судової практики, а також досвід оскарження рішень митниці з різних питань. Однак я займаюся митною справою з 1995 року, починав як інспектор Київської митниці, послідовно пройшов усі посади, аж до директора департаменту (2005-2010 роки).

І. Б.: - Спочатку було дуже незвично, адже я все життя працював в інвестиційному банкінгу. У держслужбі ж абсолютно інша культура: орієнтація на процес, немислима бюрократія, багато політики ...

- До чого потрібно бути готовим? Наскільки є великою роль «інерції середовища»? Чи довелося вам коригувати свої плани з урахуванням цього чи інших чинників?

В. Н.: - Мені добре знайоме середовище митників та його інерція ... Що стосується коригування планів у процесі діяльності, то, безумовно, вони коригувалися. Чого тільки варті бойові дії в Луганській і Донецькій областях – останні два місяці митники там працюють під постійною загрозою силових дій аж до збройних нападів на митні пости.

Був підпал пункту пропуску Ізварине, збройний конфлікт на пунктах пропуску Маринівка, Должанський, бойовики діяли в районі митного поста Донецьк-аеропорт. Однак люди продовжують роботу, забезпечуючи стабільність роботи митниці – нагадаю, що співробітники митних органів не мають зброї під час виконання службових обов'язків.

І. Б.: - Звичайно ж, довелося коригувати багато планів. Наприклад, з моменту мого приходу Кабмін змінив рішення розділити Міндоходів на окремі податкову і митну службу. Зараз створюється Державна фіскальна служба, яка об'єднає ці напрямки. І процес прийняття урядом рішень, пов'язаних з діяльністю цієї служби, займає багато часу і вимагає величезних зусиль з боку команди. А поки у мене обмежені можливості здійснювати кадрові призначення, що теж ускладнює робочий процес.

- Яких цілей вам не вдалося досягти за минулий період?

В. Н.: - Скажу, що за два місяці повністю змінити роботу української митниці неможливо. Одна з найбільших проблем, з якими я зіткнувся в цей період, – це відсутність необхідних важелів для повноцінного управління системою.

І. Б.: - Набагато повільніше, ніж я розраховував, рухаються деякі реформи. Наприклад, законопроект про податковий компроміс вже місяць чекає свого розгляду у Верховній Раді, в той час як бізнес чекає вирішення своїх проблем.

- У чому причина?

В. Н.: - Під час створення Міністерства доходів і зборів були допущені грубі функціональні помилки, що призвели до фактичного поглинання митниці податковою. Функції керівника митного відомства були розподілені між різними департаментами Міндоходів та його територіальними органами, які йому не підпорядковуються. У підсумку була знищена система ефективного аналізу роботи митної системи, оперативного прийняття управлінських рішень та іншого, що існувала раніше. У митниці сьогодні відсутні підрозділи статистики, митних платежів, ІТ-відділи та інші найважливіші підрозділи.

Підсумок діяльності Міндоходів за рік показав, що значна частина управлінських рішень, покликаних забезпечувати роботу митної системи, приймалася департаментами міністерства з відривом від процедури митного контролю та митного оформлення товарів. Причини – відсутність фахівців митної справи в цих департаментах і складна система погоджень. Можна сказати, що такий підхід і привів до колосальних втрат для економіки України в цілому за рахунок використання різних схем.

І. Б.: - Люди, які прийшли до держорганів на роботу, стикаються з величезною кількістю паперів і пов'язаною з ними тяганини. Це з'їдає час і ресурси.

- Ваші плани на найближчу перспективу?

В. Н.: - Як ви знаєте, створена Державна фіскальна служба. Я продовжую виконувати обов'язки заступника міністра доходів і зборів до початку її повноцінного функціонування. У рамках створеної служби необхідно побудувати структуру управління, яка б відповідала вимогам часу і мала класичну структуру митниці, прийняту в розвинених країнах. Чинний Митний кодекс України, який, до речі, отримав високу оцінку міжнародних експертів, передбачає у керівника митного спрямування наявність таких функцій, як організація митного контролю, застосування системи управління ризиками, боротьба з митними правопорушеннями, адміністрування митних платежів та інше.

І. Б.: - Зараз я роблю наголос на ті зміни, які ми можемо впровадити самі: працюємо над спрощенням адміністрування податків, над розробкою узагальнених податкових консультацій, покликаних допомогти бізнесу, над електронними сервісами для платників.

- Якими бачите свої стратегічні завдання?

В. Н.: - Україна перебуває в складній економічній і політичній ситуації, і ми повинні зробити все від нас залежне, щоб у ній не повторилися всі ті зловживання, що спостерігалися останні чотири роки. Керівник митного спрямування повинен мати в своєму наборі класичні підрозділи, властиві митниці, для ефективного виконання поставлених завдань. Без відповідних важелів буде складно домогтися оперативного управління митною справою – це буде громіздка і малоефективна система управління.

Ми повинні розуміти, що митниця це не тільки податки – вона виконує й інші функції, пов'язані з безпекою держави.

І. Б.: - Стратегічне завдання – це запустити безповоротні зміни, які в підсумку полегшать життя бізнесу в нашій країні. Мова йде і про системні реформи, і про відносно невеликі нововведення. Корупція й неефективність системи – дві основні біди податкової та митної сфер. З них ми і починаємо.

Кореспондент

 

24 червня 2014р.

До теми

Коментарі:

    До цієї новини немає коментарів