Фахівці «Закарпаттяобленерго» консультують щодо тарифної політики енергопостачальних компаній

Чи не розглядається НКРЕ питання відміни лімітів на електроенергію для населення та зниження ціни на електричну енергію?

 

Роз’яснення НКРЕ – відповіді на питання споживачів 

 

Чимало питань останнім часом звучить у суспільстві з приводу тарифів, авансових платежів, плати за приєднання до електромережі. Листи з відповідними питаннями споживачі надсилають і  на адресу Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері електроенергетики України. Відповіді спеціалістів НКРЕ надрукував у другому номері за поточний рік спеціалізований журнал «Новини енергетики». Одне з питань саме й стосується тарифної політики енергопостачальних компаній, пропонуємо його для ознайомлення.

  

Одне з озвучених питань звучить так: «Чи не розглядається НКРЕ питання відміни лімітів на електроенергію для населення та зниження ціни на електричну енергію: міським споживачам до 15 копійок, сільським спожива­чам до 12, підприємцям до 25 копійок за 1 кВт.год?»

 

Відповідь. НКРЕ є органом державного регулювання в елек­троенергетиці, до повноважень якого відноситься встановлення тарифів на електроенергію. Відповідно до Порядку розрахунку роздрібного тарифу на електричну енергію, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 01.06.2011 (№869 «Про забезпечення єдиного підходу до формування тарифів на житлово-комунальні послуги» та постанови НКРЕ від 06.05.98 № 564 «Про твердження  Тимчасової  методики розрахунку роздрібного тарифу на спожиту електроенергію, тарифу на передачу електроенергії місцевими (локальними) електромережами та тарифу на постачання електроенергії», роздрібний тариф (у тому числі ринковий тариф на електроенергію для населення), за яким споживач оплачує спожиту електричну енергію, складається з закупівельної ціни електричної енергії на оптовому ринку електричної енергії та/або безпосередніх виробників електричної енергії;

-  тарифу на передачу електричної енергії місцевими (локальними) електричними мережами відповідного класу напруги;

-  тарифу на постачання електричної енергії;

-   нормативних технологій витрат електроенергії на її транспортування у місцевих (локальних) електричних мережах відповідного класу напруги.

         Слід зазначити, що у структурі роздрібних тарифів питома вага оптової ринкової складає близько 80%. Рівень ринкової ціни залежить зміни цін на первинні енергоносії: ядерне паливо, вугілля, природний газ, мазут (значна залежність від зовнішніх джерел постачання: 100% закупівель ядерного палива, 75% газу) та сезонної зміни структури виробництва електроенергії - питомої ваги електроенергії, виробленої АЕС, ТЕС, ГЕС, ТЕЦ, тари, яких значно відрізняються, у різні пори року, а також зростан­ням частки дотацій у структурі готової ринкової ціни (довідково: станом на 1 січня поточного року оптова ринкова ціна становить 74,8 коп. за 1 кВтгод (без ПДВ).

            Тарифи на передачу та постачання для кожної енергопостачальної компанії різні і залежать від багатьох факторів, а саме: структури та стану електричних мереж, втрат електроенергії в мережах, структури та обсягів споживання електроенергії, площі території, що обслуговується тощо. Зазначаємо, що Комісія, як регулюючий орган,  постійно здійснює моніторинг витрат енергопостачальних компаній, здійснення ними ліцензованої діяльності та у разі виявлення необгрунтованого або нецільового використання коштів обов’язково здійснює коригування витрат при перегляді тарифів на передачу та постачання електроенергії.

            Тривалий час населенням не сплачується необхідний рівень тарифу на електроенергію, як у той же час за всі споживчі товари сплачується їхня реальна вар­тість.

            Відповідно до цінової полі­тики Уряду згідно з пунктом 5 Постанови Кабінету Міністрів України від 19 травня 1999 року № 845* «Про затвердження заходів, спрямованих на оздо­ровлення фінансового становища електроенергетичної галузі Украї­ни у 1999-2000 роках» було ви­знано необхідним здійснення заходів ринкового формування тарифів згідно із Законом Украї­ни «Про електроенергетику», пе­редбачивши при цьому однаковий на території України тариф для населення. На той момент рівень тарифу, що був встановлений для населення, на 100% покривав рівень ринкового роздрібного тарифу для споживачів 2 класу II групи, яким і є населення.

         Рівень тарифів на електрич­ну енергію для населення після 2006 року по 2011 рік не збіль­шувався, проте у той же час по­стійно відбувався об’єктивний процес зміни рівня оптової рин­кової ціни електроенергії та ви­трат на її передачу і постачання. Це зростання обумовлено на­самперед збільшенням витрат на паливо у зв’язку із зростанням вартості первинних енергоносіїв (зокрема, газ природний, ядерне паливо, вугілля), збільшенням витрат на виробничі послуги, си­ровину і матеріали, оплату праці у зв’язку із ростом цін на про­дукцію промисловості та інфля­ційними процесами.

            Внаслідок цього, на сьогодні тарифи на електричну енергію для населення відшкодовують близько 25% економічно об­ґрунтованих витрат з виробни­цтва, передачі та постачання електроенергії. Тобто населення фактично оплачує в середньому 25% реальної вартості електрич­ної енергії (на сьогодні рівень економічно-обґрунтованого тарифу на електроенергію для населення складає близько 1,11 грн/кВт.год (без ПДВ).

         Різниця в тарифах для насе­лення між фіксованими та рин­ковими рівнями покривається через механізм дотацій за раху­нок промисловості, залізничного транспорту, бюджетних органі­зацій та інших споживачів. Та­ким чином виникає перехресне субсидіювання населення за рахунок інших споживачів, що негативно впливає на конкуренентоздатність продукції національ­ної економіки.

            Разом з тим, з метою запо­бігання погіршення соціального стану більшої частини населен­ня, у тому числі того, яке викорис­товує електричну енергію для приготування їжі та опалення житла, НКРЕ запроваджено блочні тарифи на електричну енергію з диференціацією за обсягами споживання електро­енергії: І блок - до 150 кВт.год на місяць (250 кВт.год для будинків, обладнаних елек­троплитами); II блок – від 150 кВт.год (250 кВт.год для будинків, обладнаних елек­троплитами) до 800 кВт.год на місяць; III блок — більше 800 кВт.год на місяць.           

                Варто зазначити, що обсяг споживання 150 кВт.год на мі­сяць (250 кВт.год для будинків, обладнаних електроплитами), на який застосовується окремий та­риф на електроенергію відпові­дає граничній нормі споживання електричної енергії, в межах якої застосовуються пільги та нада­ється субсидія, що визначена постановами Кабінету Міністрів України від 01.08.96 № 879 «Про встановлення норм корис­тування житлово-комунальними послугами громадянами, які ма­ють пільги щодо їх оплати» та від 01.12.95 № 959 «Про встанов­лення тимчасових норм спожи­вання населенням електроенергії та природного газу, на оплату яких надається субсидія».

 

Прес-служба ПАТ «Закарпаттяобленерго»

 

25 квітня 2014р.

До теми

Коментарі:

    До цієї новини немає коментарів