Що варто знати водіям про "зимові" та "літні" колеса свого "залізного" коня?
За прогнозами синоптиків, уже за кілька днів на зміну різдвяному потеплінню й дощам прийде справжня морозна зима з хуртовинами та снігом. Відтак, закарпатським водіям варто бути пильними та знати про зимові шини, ланцюжки, зимову їзду, про тонкощі зимової "гуми". Сьогодні спілкуємося з ужгородським фахівцем із продажу автошин Шинного центру "EKO TYRES" Михайлом Сивнієм.
- Михайле Михайловичу, мабуть кожному водієві корисно дізнатися про принципову різницю між зимовими та літніми шинами…
- Розкажу із задоволенням. Якщо по-простому, то зимові шини позначені символом сніжинки (на боковині) та мають значно більше канавок у протекторі, ніж літні. Ці канавки відводять бруд і сніг із зони зчеплення шини з дорожнім покриттям. Зимова шина значно м’якша літньої, дуже часто це можна відчути навіть руками. М’якість зимової гуми забезпечує їй краще зчеплення з дорогою. Гальмівний шлях автомобілів на літніх шинах майже у два рази більший, ніж у автомобіля за таких же умов, але на зимових шинах. На мокрій дорозі в зимової шини гальмівний шлях на 5-6 метрів коротший у порівняні з літньою, а на снігу різниця сягає до 30 метрів!
- З чим пов’язана така різниця?
- Пов’язано це з тим, що при зниженні температури гума літньої шини твердіє, її зчеплення з дорожнім покриттям зменшується. Таким чином збільшується ризик виникнення аварійної ситуації. А ще зимові шини різняться, як малюнком протектора, так і складом гумової суміші. У шин, призначених для свого часу року є певні особливості. Наприклад, на зимових шинах ви не зможете комфортно відчувати себе на літньому асфальті, особливо, якщо пройшов дощ. Літня шина влаштована таким чином, щоб відштовхувати воду, чого не скажеш про зимові шини. До речі, літні шини більш тверді, що дозволяє їм не плавитись в літню спеку. Але якщо при цьому якості літньої гуми її залишити на зимову пору року, то не вийде нічого хорошого. Тверда поверхня літніх шин стане просто кам’яною, що аж ніяк не вплине позитивно на безпеку дорожнього руху, адже зчеплення з дорогою значно зменшується. А отже, і керування автомобілем погіршиться в рази.
- І не менш важливе запитання: при якій температурі варто "одягати" зимову гуму?
- За правилами, шини потрібно змінювати при температурі меншій за +7 градусів за Цельсієм.
- За твоїми спостереженнями, коли ужгородці починають "перевзувати" свої автомобілі?
- Як показує моя 5-річна практика, ужгородські автовласники змінюють шини вчасно. Звісно є і такі "клієнти", котрі керуються правилом "перевзуюся, як сніг упаде". Така не дуже позитивна практика часто призводить до великих черг на місцевих шиномонтажах.
- Коли потрібно вдягати на шини ланцюжки?
- Ланцюги проти ковзання на допомогу зимовим шинам можуть виправдати себе на особливо складних засніжених ділянках дороги. Вони значно збільшують зчіпні властивості коліс на льоду, пухкому снігу та глибокому бруду. Перш за все, варто сказати, що колісні ланцюги поділяються на два класи: "жорсткі" і "м’які". У перших, в якості поперечок використовується власне ланцюг, а у других - армовані гумові "грунтозачепи". Вибір ланцюгів залежить, перш за все, від умов їзди. Так, "жорсткі" ланцюги краще пристосовані для бездоріжжя, ніж "м’які", зате не дозволяють рухатися із швидкістю понад 40 км за годину. "М’які" дають можливість їхати із швидкістю до 80 км/год і набагато менше, ніж "жорсткі", "їдять" гуму. Тому для тих, хто з’їхав з шосе і пішов місити глибоке бездоріжжя, краще підійде "жорсткий" варіант. Тому ж, хто їздить там, де постійно чергуються ділянки рівної дороги і розбитої, більше підійдуть "м’які". Разом з тим, у зв’язку з близькістю закарпатців до кордонів, варто знати, що всі види ланцюгів, а також шиповані шини не дають змогу виїхати до країн Євросоюзу. Там вони заборонені майже всюди, окрім гірських районів Австрії та Словаччини, де в зимовий період наявність ланцюгів навіть рекомендована.
- Які нові технології для зимових шин сьогодні існують у світі?
- Звичайно, у цій галузі технології теж не стоять на місці. Ще якихось 10 років тому важко було б собі уявити, що навіть з повністю пробитою шиною можна спокійно продовжувати рух, не особливо скидаючи швидкість. Або, що на зимовій нешипованій гумі можна досить упевнено рухатися по снігу або льоду. Так, до прикладу, бренд YOKOHAMA розробив новий протектор IceGuard IG50 - це нове покоління автошин, призначених для суворих зимових умов. При виробництві автошин застосовуються нові технології - на поверхні протектора зроблені мікропори, завдяки яким шина вбирає залишки вологи і має максимально ефективний контакт з дорогою. До складу покришки IG50 входить елемент з назвою Білий Гель (WhiteGel), він володіє вбираючими характеристиками. Завдяки цьому еластичність шини збільшилася,вона з легкістю видаляє водяну плівку. Новинка - зимова шина IceGuard IG50 - має прекрасні зчіпні властивості на снігу і крижаній дорозі, низький опір коченню, завдяки цьому знижується витрата палива.
- Цікаво, яку перевагу віддають закарпатські водії - вітчизняним, російським чи відомим брендам? І чи не шкодують грошей на якісну "гуму"?
- За моїми спостереженнями, левова частка закарпатських автовласників віддають перевагу імпортним шинам: Michelin, Bridgestone, Yokohama, Goodyear та ін. А от шини так званого бюджетного та економ класу мають попит для комерційного транспорту. Але тут є інша проблема: деякі ужгородські автовласники часто хочуть придбати "всесезонні шини" сподіваючись при цьому, заощадити кошти на купівлю комплектів сезонної гуми (зимової чи літньої). У цьому випадку вони ризикують потрапити у свою власну пастку. Оскільки не існує шин, які однозначно чудово відповідали б експлуатаційним вимогам, як взимку, так і влітку. Простими словами це — міф. І вже зовсім неприпустима економія, коли автовласник обмежується сезонною заміною не чотирьох, а тільки двох шин на передній або задній осі. При різкому гальмуванні таке поєднання обов’язково призведе до неконтрольованого заносу…
- Скільки сезонів можуть прослужити зимові шини?
- Термін служби, як зимової, так і літньої автошини, в середньому, складає 2-3 сезони. Але тут слід враховувати і частоту експлуатації автомобіля та стиль керування водія.
- Чи існує якийсь секрет для того, аби зимові шини прослужили довше?
- Для продовження терміну служби шин я б радив власникам автомобілів виконувати наступні кроки. Час від часу перевіряти тиск у всіх чотирьох шинах, принаймні, хоча б раз на місяць. Рекомендований тиск шин штампується на боковині колеса, а також на наклейці біля водійських дверей. Також періодично перевіряти розвал сходження (кожні 10-15 тис.км), особливо після того, як ви "зловили" на дорозі велику яму і зам’яли колісний диск, або ж ремонтували ходову частину машини. Наприклад, міняли наконечники рульових тяг, важелі підвіски, сайлентблоки, змінили кліренс автомобіля. Або ж встановили вставки під пружини чи укорочені пружини і помітили, що авто стало вести в бік. Якщо помітили сильний знос покришок вашого автомобіля, зауважили, що кермо погано повертається у вихідне положення при виході з поворотів…
При перших ознаках появи вібрації на певних швидкостях слід перевіряти балансування коліс, так як невідбалансовані колеса ведуть до передчасного нерівномірного зносу шин, а також до небажаного зносу підвіски вашого автомобіля. Слідкуйте за тим, щоб шини були збалансовані при першій установці на диск, чи при повторній установці після ремонту. Пам’ятайте: балансування зменшує вібрацію підвіски колеса і збільшує термін служби шини. А несправні амортизатори й стійки ведуть до нерівномірного зносу шин, тому стежте за станом підвіски вашого автомобіля.
Але, мабуть, найголовнішим буде запам’ятати, що шина це - не просто шматок гуми, намотаний на диск. Це високотехнологічний продукт, від якості якого може залежати життя водія та пасажирів.
Тому, тут секрет один: ретельно вибирайте нові шини (зверніться до фахівця) для свого "залізного" коня. Благо, сьогодні справді є з чого вибрати. Обов’язково дотримуйтесь правил установки та експлуатації шин, не нехтуйте їх сезонною заміною, і ваші колеса будуть триматися за дорогу з усіх сил.
Розмовляв Павло Білецький для [a href="http://uzhgorod.net.ua"]uzhgorod.net.ua[/a]
До цієї новини немає коментарів