А.Халпахчі: патронат президента часом допомагає

Андрій Халпахчі, директор Київського міжнародного інофестивалю “Молодість”, сказав Бі-Бі-Сі, що наступного року фестиваль вестиме переговори зі Стівеном Спілбергом, аби той приїхав до Києва, а також поділився організаційними проблемами.

 

Бі-Бі-Сі: Як трапилося, що на ?Молодості? не показали кілька конкурсних фільмів?

Халпахчі: З конкурсу випали дві картини. Це американська стрічка ?Кубалібре? та ізраїльсько-фрацузька стрічка ?Ор?. Цьому були поважні причини, не пов?язані з нами.
Представити ?Кубалібре? до Ки?ва із Сан-Франциско мав приїхати режисер Хуан Герард. Але, на жаль, наше консульство працювало не дуже оперативно. Спочатку режисер довго не міг отримати візу, але після того, як ми подзвонли до МЗС, він її врешті отримав.
Але потім консульство відправило паспорт з візою експрес-поштою, пакунок поклали в якусь поштову скриньку, після чого у режисера зник його паспорт.
Це великий скандал, і ми будемо з цього приводу робити прес-конференцію.
Фільм ?Ор? не потрапив на фестиваль через страйк компанії DHL.
Три фільми нашої конкурсної програми були надіслані через цю експрес-пошту. Два фільми - бразильська стрічка ??нший бік вулиці? та фільм ?Варшава? надійшли до нас із запізненням, але ми встигли їх показати. Стрічку ?Ор? привезли тільки у вівторок, тобто через два дні після того, як фестиваль закінчився.
Це теж скандал, адже тут була присутня сценарист цього фільму. Крім того, це один з найцікавіших фільмів нашої конкурсної програми ? він отримав ?Золоту камеру? за кращий дебют на Каннському фестивалі. Зараз ми хочемо показати його хоча б київській публіці.
Мені відомо, що наші диппредставництва хочуть навіть зробити петицію, щоб бойкотувати роботу DHL взагалі. Ми заплатили гроші за фільм, за приїзд учасників, а його показ було зірвано.
Який би не був стайк, але з 18-го по 30-те жовтня його вже на конях можна було довезти до Ки?ва. Це безвідповідальність українських працівників ці?ї компанії, і ми будемо вимагати матеріального відшкодування.

Бі-Бі-Сі: За кілька днів до початку фестивалю з?явилася інформація про те, що ?Молодість? під свій патронат взяв президент Кучма. Патронат вам допоміг провести фестиваль ?

Халпахчі: Цей фестиваль під патронатом президента вже третій рік. Звичайно, це допомага? вирішити деякі питання. Коли, наприклад, дзвониш у той самий DHL і почина?ш кричати, що фестиваль під патронатом президента, це якось ді? на них.
Але сказати, що це були якісь додаткові кошти, то ні. Допомага була переважно організаційна. Хотілося, щоб цей патронат президента був відчутний, як тільки-но ми почина?мо готуватися до нового фестивалю.
Ми будемо звертатися в державні установи з приводу віз.
Ситуація, коли всі учасники мають сплачувати по 150 доларів за візу, не ? нормальною. Молодим учасникам зробити це не так легко.
Думаю, для нашого консульського відділу МЗС це буде вже не такою великою втратою, якщо всі учасники, гості та почесні гості, такі як голова журі, отримають безкоштовні візи. ? імідж держави, який кошту? значно більше, ніж та сума, яку вони отримують за візи гостей фестивалю, бо приїжджа? їх вже не так багато.
Ось що ма? означити патронат президента.
Ми розумі?мо, що цей рік був непростий, це рік виборів, і пріорітети, можливо, були не ті.
Але треба взяти до уваги, що фестиваль сьогодні став прапором культурних подій в Україні.
? це такий самий імідж нашої держави, як спорт, як перемога наших на Олімпіаді, адже таке міжнародне явище у Ки?ві дуже прихильно оціню? і іноземна преса, і учасники фестивалю.

Бі-Бі-Сі: Ви обіцяли, що під час фестивалю до Ки?ва ма? приїхати Джек Пеленс ? відомий американський актор українського походження, який цього року прославився ще й тим, що не взяв нагороду від російського уряду через те, що його назвали росіянином, а не українцем, - на відміну від Дастіна Гофмана. Але він так і не приїхав. Чому?

Халпахчі: На жаль, йому щойно зробили операцію на серці. Коли 30 чи 31 жовтня я з ним розмовляв телефоном, він був ще у лікарні.
До речі, було дуже при?мно, що почали розмовляти англійською, а закінчили українською. Він нам надіслав на відео побажання фестивалю і обіцянку, що він все-таки приїде.
На щастя, здоров?я його міцне, хоч йому вже 84 роки. Тому я думаю, що цей проект ми колись реалізу?мо, і до України Джек Пеленс все-таки приїде.

Бі-Бі-Сі: У переможцях фестивалю знову нема? жодного українського фільму. Особливого зацікавлення вони не викликали ні у журі, ні у глядачів. На вашу думку, чому українське кіно продовжу? бути нецікавим?

Халпахчі: Я не згоден з вами, що воно продовжу? бути нецікавим. Ситуація вже трохи змінилася. Якщо 5 років тому у фестивальну програму ми брали все, що тільки з?явилося, то цього року у нас вже був вибір. Ми відібрали краще з того, що було.
На жаль, це ще не зовсім найкраще, тобто це ще не ті фільми, які можуть претендувати на міжнародні нагороди. Але все одно українські фільми (цього року на ?Молодості? українські фільми були лише в короткометражній та студенській порграмі - ред.) навіть за оцінками глядацьких симпатій не випали з загального рівня.
Глядачі голосували за 10-бальною системою ? рівень оцінки всіх фільмів був від 5, 1 до 9, 5 балів. Так от найнижча оцінка українського фільму 5,8, а найвища - 7,3. Тобто на загальному рівні воно виглядало більш-менш пристойно.
? об??ктивні причини. Це і технічна база наших студентів, відсутність можливостей дебютувати одразу після кіношколи. За радянських часів людина, яка отримувала диплом, могла одразу зняти хоча б короткометражний фільм.
Сьогодні такої можливості нема?. Спонсорів треба шукати самим. Чомусь цього в кіноінститутах не вчать.
Але це не так важко. Можна знайти невелику суму чи в Макдональдсі, чи в якомусь ресторані, чи іноземній фірмі, чи фонді. Вони дають гроші, а ви за це делікатно включа?те їх у свій фільм.
Сьогодні не можна покладатися на державу. Держава ма? фінансувати вже перевірені проекти. А фільми молодих режисерів держава, на мою думку, може профінасувати десь на 60-70%, інше автори, чи продюсери, мають шукати самі.

Бі-Бі-Сі: Останнім часом було багато галасу навколо нового проекту ?Любов це...? ? 13 молодих режисерів знімали короткометражні фільми про любов. ?х обіцяли показати на ?Молодості?, але так і не показали. Чому?

Халпахчі: Нам обіцяли, що до початку фестивалю усі фільми будуть на плівці. Але, на жаль, все тягнеться. Саме тому, що продюсери ці?ї картини вирішили використати тільки державні гроші. Але даруйте - який же ти продюсер, якщо ти все зніма?ш на державні гроші? Не може держава взяти на себе такий тягар, коли нема? кіноіндустрії. Якщо ти ? продюсер, і так рекламу?ш цей проект, то знайди якусь компанію, від прокладок до медичних препаратів, чи кави. Зацікав їх.

Бі-Бі-Сі: Якщо говорити про світовий кінематограф в цілому, де, на вашу думку, зараз знімають найцікавіше кіно?

Халпахчі: На мою думку, сьогодні можна говорити якщо не про кризу творчого пошуку в світовому кінематографі, то про якесь буксування. Нема такого яскравого прориву, який був, на приклад, наприкінці 40-их років, або в кінці 50-их з хвилею нового французького кіно.
В 60-ті був поштовх в німецькому, швейцарському кіно, в чехословацькому. Нових форм в кіно нема?. З?являються, звичайно, такі нові явища, як ?Догма?, яку започаткував Ларс фон Тріер, але для мене це все одно якась імітація чогось нового у кінематографі.
Нікого з наших сучасників я не міг би порівняти з Фелліні, Бергманом, Параджановим, Тарковським чи Вісконті.
Але з іншого боку дуже активно розвива?ться світова кіноіндустрія. З кожним роком збільшу?ться частка прокату.
Можливо, цей процес дасть і поштовх до нового явища в кіно. Якщо раніше в кіно існували незаперечні лідери такі, як Радянський союз, Голлівуд, Франція та частково Скандинавія, то сьогодні на світовій карті з?явля?ться багато нових кінематографій.
Дуже цікаве роблять в Британії, в ?спанії, в Німеччині, в Скандинавських країнах ? не тільки у Данії чи Швеції, а от, наприклад, в ?сландії.
Останнім часом всі кінофестивалі ганяються за аргентинськими фільмами, цікаве кіно знімають також у Мексиці, Уругваї та Бразилії.
Активно розвива?ться кіно в азіатському регіоні ? поруч з такими лідерами азіатського кіно, як ?ран, Корея, ?ндія чи Японія, цікаве кіно починають робити у Таїланді, Шрі-Ланці, на Філіпінах. Активно у цьому напрямку працю? також Австралія та Нова Зеландія.
З?явля?ться кінематограф Африки. Це переважно копродукція з Франці?ю ? цікаві роботи ? в Алжирі, Марокко, Тунісі, в Південній Африці.

Бі-Бі-Сі: Наступний фестиваль ?Молодість? буде ювілейним, 35-им. Ви щось особливе плану?те?

Халпахчі: Ми хочемо створити раду з наших іноземних гостей і учасників, які б нам допомагали щось робити. Цього року дуже при?мно було познайомитися з Вадимом Перельманом. Йому дуже сподобався фестиваль. Він зараз співпрацю? з Стівеном Спілбергом. Так от Вадим пообіцяв нам, що наступного року ми будемо розмовляти зі Спілбергом, щоб він приїхав на наш фестиваль.

[i]Підготовлено за матеріалами української служби радіо "Бі-Бі-Сі"
[/i]

 

06 листопада 2004р.

До теми

Коментарі:

    До цієї новини немає коментарів