До уваги платників податків!
Звернення громадян - індикатор громадської думки
Минуло 5 років з дня створення Закарпатського територіального відділення Асоціації платників податків України. Вперше у цьому році членами відділення стали платники податків з найвіддаленіших куточків нашої області - Міжгірського, Рахівського, Тячівського, Ужгородського, Виноградівського районів, які активно включилися в роботу. А прийом платників у територіальному відділенні проводиться щодня із 10 до 17 години за адресою: м. Ужгород, вул. Сонячна, 26, тел.: 2-49-11.
У структурі відділення сьогодні ді? консультаційний пункт. Бажаючі отримати консультації з актуальних питань оподаткування можуть звертатися за вищевказаною адресою у понеділок, середу та п'ятницю із 14 до 17 години.
У роботі відділення заплановано також проведення виїзних прийомів платників податків. Графік таких прийомів буде опубліковано в найближчому номері газети.
Голова ради відділення Марта Волощук
... ? про звернення
Уже стало незаперечною істиною, що уважне ставлення до розгляду звернень громадян ? фактором забезпечення суспільно-політичної та економічної стабільності в державі. Адже від того, як посадові особи органів державної влади, інших структур ставляться до вирішення проблем, з якими до них звертаються люди, залежить настрій суспільства, атмосфера вза?мовідносин між громадянами та державними установами. Тому керівництво Державної податкової адміністрації України приділя? постійну увагу організації роботи зі зверненнями громадян посадовими і службовими особами органів державної податкової служби на всіх рівнях, оперативному вирішенню порушених у зверненнях питань, врахуванню наявних у них пропозицій.
Особливо увага до цього питання привернута після Указів Президента України від 13 серпня 2002 року "Про додаткові заходи щодо забезпечення реалізації громадянами конституційного права на звернення" та від 14 квітня 2004 року "Про невідкладні заходи з удосконалення організації прийому громадян органами державної влади, органами місцевого самоврядування та посадовими і службовими особами цих органів". На їх виконання в органах державної податкової служби нашої області затверджені відповідні заходи щодо підвищення відповідальності за стан роботи зі зверненнями громадян, поліпшення умов особистого прийому громадян, розширення гласності у здійсненні ці?ї роботи, кращого використання звернень в удосконаленні масово-роз'яснювальної роботи та інших аспектів діяльності органів податкової служби.
Тепер робота зі зверненнями громадян аналізу?ться нарівні з іншими пріоритетними напрямками діяльності. Адже звернення - це індикатор громадської думки. Тому стан ці?ї роботи систематично розгляда?ться на виробничих нарадах та засіданнях колегії ДПА в області. Ось і на минулому засіданні колегії також розглянуто це питання і намічено завдання щодо удосконалення роботи.
Посилено контроль за розглядом звернень у підрозділах. Питання про стан роботи зі зверненнями громадян включено у програму комплексних перевірок податкових інспекцій. Цього року даний напрямок роботи вже перевірено у п'яти інспекціях (Ужгородська МДП?, ДП? у Тячівському районі та ДП? у Рахівському районі, Мукачівська ОДП? та Свалявська МДП?), що дозволило сво?часно виявити й усунути недоліки, які мали місце.
З метою створення в органах державної податкової служби кращих умов для реалізації конституційного права громадян на звернення, в усіх податкових інспекціях облаштовано громадські приймальні, затверджено нові графіки особистого прийому громадян посадовими особами, які передбачають можливість прийому у неробочий час. У газеті "Відкритий діалог", в тематичних передачах радіо, на webсайті ДПА часто пода?ться анонс прийому громадян посадовими особами ДПА та інформація щодо результатів такого прийому громадян керівниками ДПА у Закарпатській області, проведення "гарячих ліній" телефонного зв'язку.
Підвищилася гласність роботи зі зверненнями громадян. Стан роботи, яка проводиться, ми намага?мося постійно висвітлювати у засобах масової інформації - пресі, по телебаченню і радіо. Найбільш поширені питання, з якими громадяни звертаються до органів державної податкової служби, висвітлюються на семінарах та у засобах масової інформації. У цьому плані дуже важливу справу робить газета "Відкритий діалог", яка постійно друку? відповіді-роз'яснення на актуальні питання оподаткування. У цілому з початку 2004 року у ЗМ? розміщено понад 80 матеріалів щодо роботи зі зверненнями громадян та відповідей на них. Це зменшу? потребу платників податків звертатися до податкових органів з питаннями, які не потребують вирішення.
Як свідчить аналіз, до ДПА у Закарпатській області протягом дев'яти місяців 2004 року надійшло 93 письмові звернення громадян, з яких 57 становлять заяви та 36 - скарги.
Безпосередньо від громадян до ДПА в області надійшло 55 звернень, через ДПА України - 15, через народних депутатів України - 4, через правоохоронні органи та інші відомства - 19. Всі звернення були розглянуті у встановлені законодавством терміни. Чотири звернення направлено за належністю до інших органів. Майже 60 відсотків письмових звернень надходить до ДПА в області від фізичних осіб - суб'?ктів підпри?мницької діяльності. Основні питання, які порушувалися у їхніх зверненнях, - це порядок застосування нового Закону України "Про податок з доходів фізичних осіб", спрощеної системи оподаткування малого підпри?мництва. Крім того, у багатьох зверненнях громадян йдеться про ухилення від сплати податків.
Особлива увага приділя?ться розгляду скарг. З початку року до ДПА в області надійшло 19 скарг громадян. В 11 з них йдеться про недоліки у роботі та неправомірні рішення посадових осіб ОДПС області. Кожне таке звернення ретельно перевірялося. За фактами перевірки підтвердилися повністю або частково дві скарги. За вказаними фактами проведено службові розслідування, за результатами яких притягнуто до відповідальності дво? працівників.
У цілому до органів державної податкової служби області за 9 місяців надійшло 3 418 звернень громадян, в тому числі 11 колективних. З них 3 347 (98,5%) становлять заяви, 55 (1,5%) - скарги, 16 - пропозиції. Дев'ять звернень надійшло повторно. У порівнянні з відповідним періодом минулого року загальна кількість звернень зросла майже у 4,5 раза. Але кількість скарг залишилася на такому ж рівні. ?з загальної кількості лише по одному зверненню порушено термін розгляду, за що винного в цьому працівника притягнуто до дисциплінарної відповідальності.
За результатами розгляду було надано роз'яснення на 2 115 звернень (64,5%), відмовлено - 803 звернень (21,4%), задоволено та задоволено частково - 411 звернень (11,6%), направлено за приналежністю до інших державних органів - 13 звернень (0,4%) та визнано анонімними - 23 звернення (0,7%). 52 звернення ще знаходяться на виконанні.
Зростання кількості звернень громадян у 2004 році відбулося в основному за рахунок питань щодо відмови від ідентифікаційних номерів фізичних осіб - платників податків за релігійними мотивами, справляння податку з доходів фізичних осіб та податку на додану вартість, анонімних звернень-повідомлень про ухилення від сплати податків.
Щодо питання відмови від ідентифікаційних номерів фізичних осіб - платників податків за релігійними мотивами, то його вирішення лежить у площині законодавчій. Органи державної податкової служби не уповноважені приймати рішень з цього питання. Але якщо постанови судів набирають сили, то вони зобов'язані приймати судові рішення до виконання - проставляти у паспортах громадян відмітки про право громадян одержувати доходи без ідентифікаційного номера.
Однак ми і надалі будемо вести роз'яснення важливості Державного ре?стру фізичних осіб - платників податків для автоматизації обліку платників та сплати податків, для забезпечення справедливості і контролю у сплаті податків, надання громадянам податкових та інших соціальних пільг.
?з набранням 1 січня 2004 року чинності Закону України "Про податок з доходів фізичних осіб" зросла кількість звернень про застосування його положень - їх надійшло понад 160. ? тут працівники податкової служби не обмежуються лише наданням відповідей. Оскільки ці питання стосуються великої кількості людей, то відповіді на них друкуються у пресі, висвітлюються на семінарах бухгалтерами підпри?мств та підпри?мцями, на зустрічах керівників ОДПС з трудовими колективами та на інших заходах. Багато звернень надходить щодо порядку застосування спрощеної системи оподаткування - 131 звернення (4%), плати за землю - 91 звернення (2,4%), з питань фінансово-господарської діяльності - 75 звернень (2,3%) та інші.
Після прийняття постанови Кабінету Міністрів України від 25.12.2003 р. ?2014 "Про випуск облігацій внутрішньої державної позики для погашення простроченої бюджетної заборгованості з податку на додану вартість" та Указу Президента України від 23 червня 2004 року ?671 "Про невідкладні заходи щодо підвищення ефективності справляння податку на додану вартість" збільшилася кількість звернень про надання роз'яснення по справлянню ПДВ - надійшло 150 письмових звернень, що становить 4,6% від загальної кількості.
Здійснюючи заходи по удосконаленню роботи зі зверненнями громадян, органи державної податкової служби області посилили увагу до організації особистого прийому громадян посадовими особами. Так, протягом дев'яти місяців 2004 року головою ДПА в області А.Ю.Скіб'яком та його заступниками проведено 102 прийоми громадян. Раз на квартал ними практику?ться виїзний прийом громадян у податкових інспекціях. Вже у вересні у податкових інспекціях ними проведено 35 таких прийомів, що позбавило платників необхідності їздити в обласний центр. Проведення виїзних прийомів громадян - платників податків безпосередньо у сільських радах та на підпри?мствах практикують також начальники ДП? в ?ршавському районі Б.М.Ліуш, ДП? у Рахівському районі М.?.Бобрушко, Ужгородської МДП? В.В.Пацкан, Хустської ОДП? Г.В.Дубей та ряд інших.
У цілому за дев'ять місяців 2004 року посадовими особами ДПА у Закарпатській області здійснено 175 особистих прийомів громадян, що на 50% більше, ніж за відповідний період 2003 року. Зокрема, головою ДПА у Закарпатській області прийнято на особистому прийомі 26 осіб, заступниками голови - 76 та начальниками управлінь і відділів - 73 особи. Під час особистого прийому ними розглянуто 153 заяви і пропозиції з різних питань діяльності податкової служби та оподаткування, 25 заяв щодо узгоджень апеляційних повідомлень.
За цей же час начальниками податкових інспекцій здійснено 818 особистих прийомів громадян, їх заступниками - 1 280, іншими посадовими особами - 4 912. У цілому на особистому прийомі у посадових осіб органів ДПС області з початку року побувало 7 182 громадянина. За соціальним станом це переважно підпри?мці (3 424) та керівники підпри?мств і установ (2 215), пенсіонери (281), сільськогосподарські працівники (185), ветерани війни і праці, інваліди, депутати місцевих рад. Найбільше усних звернень стосувалося оподаткування доходів громадян, порядку надання податкових пільг, справляння та відшкодування податку на додану вартість, погашення податкової заборгованості, застосування спрощеної системи оподаткування, результатів контрольно-перевірочної роботи. Кожне таке звернення ми намага?мось вирішити тут же, на прийомі. Якщо цього зробити не можна, то роз'ясню?мо порядок вирішення, пропону?мо залишити письмове звернення, відповідь на яке нада?ться у встановлені законодавством терміни. Але жодне звернення не залиша?ться без реагування. Адже звернення - це барометр громадської думки, це джерело пропозицій по удосконаленню нашої роботи і податкового законодавства. Тому окремі звернення (пропозиції) виносяться на обговорення Громадської ради при ДПА в області. Так, у ході обговорення заходів по удосконаленню адміністрування податку на додану вартість від різних категорій громадян до ДПА в області надійшло понад 10 пропозицій щодо поліпшення податкового законодавства, які були направлені до ДПА України і частина з яких уже знайшла законотворче застосування.
З метою зменшення потреби громадян у зверненнях до органів податкової служби нині здійсню?ться цілий комплекс інформаційно-роз'яснювальних заходів, під час яких громадяни різних категорій мають можливість одержати необхідну інформацію з питань оподаткування. Так, для різних категорій платників податків підрозділами громадських зв'язків і масово-роз'яснювальної роботи організовано 270 семінарів, більше 300 сеансів "гарячої лінії", майже 500 зустрічей у трудових колективах. Понад 13 тисяч громадян одержали інформації та консультації по телефону у працівників цих підрозділів.
У той же час, на засіданні колегії ДПА в області в ході обговорення стану роботи зі зверненнями громадян було звернуто увагу всіх підрозділів на необхідність дальшої активізації роз'яснення різних аспектів оподаткування громадян, підпри?мницької діяльності. З ці?ю метою підрозділам оподаткування фізичних осіб та масово-роз'яснювальної роботи доручено підготувати і опублікувати у ЗМ? серію матеріалів, виготовити листівки-пам'ятки для підпри?мців, організувати сеанси телефонного зв'язку "гаряча лінія" з керівниками та провідними спеціалістами податкових органів та здійснити інші заходи, які б сприяли громадянам в одержанні необхідної інформації й усували потребу звертатися письмово чи усно з питань, які не потребують вирішення.
Степан ДАНИЛЯК,
перший заступник голови ДПА у Закарпатській області
До цієї новини немає коментарів