Замість 12,3 мільйона гривень вилучення цьогоріч матимемо 616 тис. 400 грн.
У розмаїтті цифр бюджету без фахівця, та ще й не маючи з чим порівнювати, розібратися важко. Тому прокоментувати головний кошторис міста на поточний рік, роз’яснити, якими будуть основні витрати та пріоритети-2009, ми попросили начальника фінансового управління Ужгородської міської ради Тетяну Метеньканич.
— Тетяно Іванівно, маємо бюджет проїдання чи розвитку?
— Ну, не зовсім проїдання, дещо залишилося й на розвиток. На загальноукраїнському фоні виглядатимемо зовсім непогано. Хоча якщо говорити про загальний фонд, то він в основному піде на захищені статті. Річ у тому, що в нас розвинута інфраструктура, а формульний розрахунок, що застосовується Кабміном для прогнозних обчислень, не враховує особливостей статусу обласного центру. Скажімо, в ужгородських школах учиться 1746 дітей із району, ще 452 відвідують наші садки. Вважайте, це одна додаткова величезна школа і два садки, які потрібно фінансувати: оплачуючи роботу вчителів, вихователів, вартість харчування, енергоносіїв тощо. Але урядова формула це залишає за дужками — там виходять виключно з кількості населення нашого міста. Так само з медичними закладами: лікуємо людей з усієї області, але якось компенсує нам це тільки Ужгородський район. У підсумку абсолютну більшість видатків загального фонду бюджету, котрий затверджено у розмірі 223 587 977 грн., становлять захищені статті: 130 037,4 тис. грн. — на зарплату працівникам бюджетної сфери, 22 602,3 тис. — на енергоносії, 2 млн. 493 тис. грн. — на харчування, 5 млн. 650 тис. — на медикаменти. Разом це 94,4% загального фонду. До речі, і на освіту, і на медицину ми витрачаємо відповідно на 7,453 та на 5,182 млн. грн. більше, ніж вимагають контрольні показники Міністерства фінансів України.
— А які перспективи розвитку міста?
— У бюджеті закладено продовження основних векторів розвитку минулого року. І надалі плануємо замінювати на енергозберігаючі вікна та двері в освітніх закладах, встановлювати автономні котельні. У майбутньому це дасть Ужгороду суттєву економію і позбавить від багатьох проблем. Ось і зараз маємо негаразди з централізованим опаленням у лінгвістичній гімназії (ЗОШ № 1) та 12-й школі. Але протягом 2009-го усі такі питання повинні закритися. Розраховуємо також завершити реконструкцію проспекту Свободи — дійдемо аж до набережної, а якщо дозволять кошти — захопимо і вулицю Толстого. Ще один визначальний напрям роботи — капітальний ремонт доріг. На жаль, програма пільгового кредитування з Держбюджету, на яку розраховував міський голова, закрита, а відсоткові ставки комерційних банків непідйомні — їх не можемо собі дозволити. Отож так масштабно оновити дорожні покриття, як хотілося б, не вдасться. Але оскільки цього року через зміни в законодавстві збільшиться дохід від транспортного податку, то мільйонів 15 на дороги точно виділимо, у разі перевиконання бюджету — і більше. На сьогодні ж на це маємо 2,5 млн. грн.
— У бюджеті Ужгорода-2009 загалом доходи і видатки точно збігаються: і там, і там 255 389 668 грн. Себто він бездефіцитний?
— Ну, як на це подивитися. У принципі, з Києва нам довели 102 відсотки зростання щодо показників минулого року, а ми запланували 110, і різницю можна розглядати як потенційний дефіцит. Але ми з Марією Петрівною Бадидою прорахували все й на свій страх і ризик вирішили, що це реально виконати, навіть за умови впливу світової економічної кризи.
— А надходжень від продажу землі та комунального майна заплановано менше, ніж минулоріч? Адже зараз нерухомість втрачає в ціні.
— Так, спеціальний фонд бюджету, який наповнюється якраз із цих джерел, затверджений у розмірі 31 801,7 тис. грн., що значно менше за показники 2008-го. Причина — відсутність оціночної вартості майна комунальної власності, в тому числі і землі, яке, можливо, реалізовуватиметься у 2009 році. Продаватимемо майно й землю з аукціонів і не знаємо, скільки за них отримаємо. Утім спеціальний фонд і бюджет розвитку можна уточнювати щомісяця, по мірі надходження коштів, тому з цим проблем нема. То тільки зміни до загального фонду дозволяється вносити через півроку і лише в разі перевиконання дохідної частини бюджету.
— Чи довелося повністю відмовитися від фінансування якихось програм через дефіцит коштів?
— Ні, всі програми по лінії культури, спорту, соціального захисту і т. д. прийнято, хоча, може, і не в тих обсягах, які подавалися в запитах. Якщо за результатами півріччя матимемо перевиконання — дофінансуємо їх. Більше того, цього року 250 тис. грн. виділено міському управлінню міліції, чого у 2008-му не було.
— Вилучення коштів планується? Пам’ятається, минулого року мільйони гривень до Держбюджету на Закарпатті забирали тільки від Ужгорода й Чопа.
— Якщо минулоріч вилучення у нас становило 12 млн. 300 тис. грн., то нинішнього — всього 616 тис. 400 грн. За рахунок цього нам удалося збільшити дохідну частину. А Чопу залишили 8 мільйонів. Але в них видатків менше — всього 2 школи і 2 садки проти наших 52-х освітніх, та ще численних медичних закладів. Щоб ви розуміли, як формується вилучення, поясню: Мінфін за формульним розрахунком планує нам дохідну і видаткову частини, а різницю — забирає. При цьому реальні витрати нікого не цікавлять: якщо нам на 116 тисяч населення по формулі належить мати, скажімо, 40 шкіл, а маємо більше, — то це наші проблеми, як їх утримувати, “зайві” гроші все одно вилучать. Тому, виходячи з ситуації, наповнюваність закладів треба оптимізувати. Бо фінансування школи, де в класах сидить по 15—20 чоловік, таке ж, як у тій, де по 40 — адже вчителів-предметників не поскорочуєш і приміщення опалювати треба сповна. АНВК, наприклад, у нас багато коштів забирають. Поступово діток початкових класів із них переводитимемо до шкіл, а вивільнені площі повністю передаватимемо садочкам — народжуваність збільшилася, і їх не вистачає.
Цифри і факти з бюджету Ужгорода-2009
• Загальний обсяг доходів бюджету міста на 2009 рік затверджено у сумі 223 587 977 грн.
• Обсяг доходів загального фонду бюджету — 223 587 977 грн., спеціального фонду — 31 801 691 грн., у тому числі бюджет розвитку — 7 409 797 грн.
• Загальний обсяг видатків бюджету міста на 2009 р. повністю відповідає обсягу доходів, у тому числі й у розрізі окремих фондів.
• Перелік захищених статей видатків загального фонду включає: оплату праці працівників бюджетних установ, нарахування на заробітну плату, придбання медикаментів та перев’язувальних матеріалів, забезпечення продуктами харчування, оплату комунальних послуг та енергоносіїв, виплату процентів за державним боргом, трансферти населенню, трансферти місцевим бюджетам.
• До Держбюджету передаються кошти у розмірі 616 400 грн.
• Субвенція на виплату допомоги сім’ям з дітьми, малозабезпеченим сім’ям, інвалідам з дитинства, дітям-інвалідам та тимчасової державної допомоги дітям затверджена у сумі 38 600 000 грн.
• Субвенція на надання пільг та житлових субсидій населенню на оплату електроенергії, природного газу, послуг тепло-, водопостачання й водовідведення, квартирної плати, вивезення побутового сміття та рідких нечистот — 16 193 700 грн.
• Субвенція з надання послуг зв’язку та інших передбачених законодавством пільг (за певними винятками) та компенсацію за пільговий проїзд окремих категорій громадян — 3 535 200 грн.
Мирослава ГАЛАС, “Ужгород”
До цієї новини немає коментарів