Що робити, коли ціна на пальне постійно зростатиме?

Світу загрожує криза нафтових резервів

 

Такий висновок міститься в оприлюдненій доповіді Міжнародного енергетичного агентства (МЕА), присвяченій середньостроковим перспективам світового нафтового ринку. Агенство заявило, що запаси нафти у зрілих родовищах, таких як у Мехіко або в Північному морі, виснажуються швидше, ніж очікувалося раніше. Фахівці стверджують, що попит на нафту щорічно збільшуватиметься на 2,2 % протягом 2007 — 2012 років унаслідок чого вже до 2010-го року на світовому нафтовому ринку посилиться тенденція перевищення попиту над пропозицією, яка призведе до рекордного стрибка цін на "чорне золото" і, відповідно, похідних від нього видів палива. У доповіді МЕА також зроблено доволі скептичний висновок щодо перспектив біопалива, як альтернативи нафті. Проте альтернативу таки доведеться шукати, оскільки разом із збільшенням загальних обсягів споживання нафти зменшуються й її загальні запаси у планетарному масштабі. Так, за даними British Petroleum, приміром, нафтові запаси Росії — поки ще головного постачальника нафти для вітчизняних НПЗ, можуть вичерпатися вже через 21 рік, запаси США — через 11 років, становище Норвегії (8,2 року) і Великої Британії (6 років) ще більш гнітюче.

Альтернатива дорогому бензину все ж таки є!

Що робити, коли ціна на пальне постійно зростатиме, а їздити треба? Можливо, настав час переходити на економічніші джерела палива, яких у нас, попри скептицизм нафтових магнатів, вистачає. Однією з таких альтернатив є природний газ, а точніше метан, запасів якого, за даними фахівців, вистачить на найближчі 200-250 років. Поширений у Європі в останні роки, цей вид автомобільної енергії у нас незаслужено перебуває "в тіні". Чи то через консервативність автовласників, чи то через брак інформації. А дарма, адже за усіма характеристиками метан переважає свого головного конкурента – бензин, ціна на який з року у рік постійно зростає.

"Золоте дно"

Тим водіям, які цінують кожну копійку і хотіли б економити на автомобільному пальному, фахівці рекомендують газифікувати свій транспортний засіб. Від цього лише одні "плюси". Газ, як автомобільне пальне, не лише не поступається бензинові, а й перевершує його за своїми якостями.

Двигун внутрішнього згорання автомобіля працює за класичним чотиритактним циклом. Газоподібна суміш палива та повітря потрапляє у циліндри двигуна, стискується поршнями, запалюється іскрою, давить на поршень і приводить у рух шатунний механізм, після чого викидається з циліндрів. Чим сильніше можна стиснути паливо без виникнення детонації, тим вища потужність двигуна. Антидетонаційну здатність палива визначають октановим числом, і чим вище цей показник, тим краще паливо. Середнє октанове число метану – 105, - недосяжне для жодної марки бензину.

Експлуатація автомобілів показала, що автомобілі на газовому паливі більш витривалі і у півтора-два рази довше працюють без ремонтів. Річ у тому, що при згоранні метану не утворюються тверді частки та попіл, що сприяють активному зношенню циліндрів та поршнів двигуна. До того ж, газ, на відміну від бензину, не змиває масляну плівку на поверхнях металевих деталей і практично не викликає корозії металу. Таким чином, значно збільшені експлуатаційні терміни автомобілю, дозволяють автовласникові суттєво економити на утримані своєї машини.

Але головною перевагою метану, як автомобільного палива є, безперечно, його ціна, що дозволяє автовласнику суттєво економити на пальному. Про це свідчать самі цифри. Сьогодні вартість метану складає 1 грн 85 коп. за кубометр. У той час, коли ціна найпоширенішого А-95 уже "взяла" позначку 4,60 грн. Що ж виходить? Заправити 40-літровий балон газом обійдеться водієві у 74 гривні. Аналогічно повний бак бензину коштуватиме 186 грн. Різниця у 112 грн. - більш ніж відчутна! Якщо щодня ви "намотуєте" по 70-80 км, то протягом місяця, використовуючи метан у якості палива для свого автомобіля, заощадите близько 500 грн. на заправці у порівнянні з бензином марки А-95. Багато це чи мало – вирішувати вам, проте на сьогодні, 500 грн. це, скажімо, майже 90% щомісячного платежу за ВАЗ 21093, придбаний у кредит у найближчому автосалоні!

В зв’язку з цим згадується цікаве дослідження експертів корпорації "АІС", ексклюзивного імпортера автомобілів ГАЗ в Україні. Фахівці підрахували, у що обходиться утримання "Газелі" з газобалонним обладнанням в порівнянні з уживаною дизельною іномаркою того ж класу. Передбачалося, що автомобілі експлуатуються протягом трьох років, накатавши за цей час 150 тисяч кілометрів. Окрім витрат на паливо і сервісне обслуговування, враховувалася і різниця в ціні покупки і подальшій перепродажі машини. З’ясувалося, що собівартість кілометра для "Газелі" з ГБО склала всього 35 копійок, а для уживаної іномарки того ж класу - 48 копійок. В цілому за три роки різниця склала близько 15-20 тисяч гривень на користь "Газелі".

У чому ж затримка?

Чому ж цей вид автомобільної енергії у нас незаслужено перебуває "в тіні"? Виявляється сред автомобілістів є декілька міфів про газобалонне обладнання. Правда, останнім часом колекція казок про газ газове переобладнання автомобілів перестала поповнюватися. Мабуть фантазії вже не достатньо, бо вигадати щось новеньке вже й резону немає. Але ми розкриємо вам "страшні таємниці" газового палива і чесно розповімо про три основних міфи про газ.

Для початку, уявіть собі гордий профіль співрозмовника і презирливо проціджене крізь зуби: "Я достатньо заробляю, щоб заправлятися бензином…". Дослідження фахівців показали, що використання газу у якості палива економічно доцільне для 35 – 45% автопарку. А заробляти ще більше, чи то пак витрачати менше, не відмовиться жоден мільйонер! Правда, справжніми "перцями" зиск менше "штуки баксів" за раз навіть не розглядається, вони майже Рокфеллери, у них профіль аж занадто гордий…

Отже, від співрозмовників з гордим профілем доводиться чути два основні "перли".

Перл перший, він же основний: "У двигуні прогорає…"

У більшості випадків, звучить це саме так як написано, і лише іноді уточнюється, що прогорає не головка блоку, не стінки циліндрів, а саме випускні клапани. Що ж, протяжність горіння газу, дійсно більша, аніж низько октанового бензину і тому суто теоретично таке можливо. Тут мова йде про те, що на момент відкриття випускних клапанів газо-повітряна суміш продовжує горіти у циліндрах і тому випускні клапани повинні перегріватися. Але:

А) подібне відбувається на бензинових двигунах унаслідок неправильно виставленого запалення, то до чого ж тут газ?

Б) правильно відрегульоване запалення, або використання октан-коректора назавжди зніме це питання.

Перл другий – це побоювання, що встановлення ГБО призводить до збільшення ризику самозапалення автомобіля.

Ну що тут скажеш? Сумніви викликає навіть не сам ризик займання, що, до речі, у силу фізичних властивостей більш імовірний у бензинових паливних системах (це просто – бензин від іскри займається завжди, а газ лише при певній кількості концентрації з повітрям у закритому просторі), а небезпека вибуху газового балону. І ось що дивно: балон із стальними стінками у 8 мм розміщений у багажнику – це чомусь страшно, а паливний бак, що товщиною мало відрізняється від консервної банки у арці заднього правого крила у ВАЗівської "класики" - це нормально.

Автомобіль сам по собі вже є об’єктом підвищеного ризику. Якщо не слідкувати за станом трубок і шлангів паливної системи (що як для бензинової так і для газової системи входить у перелік робіт, що виконуються на ТО), то можлива поява несправностей, які можуть служити причиною займання як у бензиновій, так і у газовій системах.

Насправді, газовий балон із майже сантиметровими стінками здатен витримати потужний удар і навіть розрив магістральних трубок не спричинить небезпеки займання, оскільки газ набагато легший повітря (деякими газами наповнюють повітряні кульки) і тому піднімається угору, миттєво змішуючись з повітрям. А от руйнування самого балону можливе хіба що тоді, коли, на жаль, водієві і пасажирам буде вже однаково, що буде з машиною і ними після удару. Наприклад, після наїзду вантажного потягу на швидкості 80 км/г, на нерухомий автомобіль.

Прикладом може бути наявність справних балонів на звалищах постраждалих у важких ДТП машин – і балони цілі, і машини не обгорілі.

"Газу мені, газу!"

Для того, аби "пересісти" на газ, спершу потрібно переобладнати свій автомобіль. Технологічно це не складний процес. На встановлення обладнання доведеться витрати усього лише кілька годин. І це не вимагає безпосереднього втручання в паливну систему автомобіля. Тож ваша машина без проблем споживатиме як дешевий й екологічно чистий газ, так і дорогий бензин – на ваш вибір. Сучасне газобалонне обладнання (ГБО), що встановлюється на інжекторні автомобілі, дозволяє миттєво змінювати джерело надходження енергії простим переключенням відповідної кнопки, навіть не затримуючи, а не те що припиняючи, рух. Ця властивість сучасних систем ГБО є особливо важливою для тих водіїв, що надміру переймають можливою втратою тяги двигуна, що працює на метані. Власне, у порівнянні з бензином, у метану, при бажані, можна віднайти лише один теоретичний недолік – менша теплота згорання, внаслідок чого, за суто фізичними підрахунками, при роботі на газі двигун втрачає… 2-4% потужності. Ці цифри виведені фізиками-теоретиками на папері, і до практики експлуатації автомобілів з ГБО вони мають досить умовне відношення, бо відчути такі мізерні зміни при керуванні автомобілем практично неможливо. Проте, якщо вже не вистачає тих 2% для "низького старту" на світлофорі, то для самозаспокоєння можна перейти на споживання бензину, а показавши всім "хто тут головний", переключитися на споживання газу.

До того ж газобалонне обладнання приховане від стороннього погляду і не вимагає особливого догляду. Навіть газовий балон можна заховати під диван заднього ряду сидінь або ж встановити на місце запаски в багажнику. Єдине, що буде видавати "гібридність" автомобіля, – жовта наліпка із написом "ГАЗ". Як прогнозують фахівці, автомобільна "газифікація" - процес неминучий. Отож у недалекому майбутньому всі будемо їздити на газі!

 

19 вересня 2007р.

До теми

Коментарі:

    До цієї новини немає коментарів