Виставка  в скансені: від стародавнього гончарства – до сучасної кераміки

Виставка  в скансені: від стародавнього гончарства – до сучасної кераміки
Виставка під назвою «Кераміка Закарпаття: від традиції до сучасності» відкрилася днями в Закарпатському музеї народної архітектури та побуту. Її підготовлено науковими співробітниками ужгородського скансену у співпраці з викладачами Закарпатської академії мистецтв, а також мистецтвознавцем Михайлом Беленем. На запрошення організаторів на відкритті побували і працівники КЗ «Обласний організаційно-методичний центр культури» Закарпатської обласної ради.

 

З вітальним словом до присутніх звернувся директор департаменту культури Закарпатської ОДА-ОВА, заслужений артист України Євген Тищук.

Директор музею, доктор історичних наук Василь Коцан повідомив, що в основі виставки лежить збірка гончарства, сформована з власних фондів установи, де нараховує близько 1400 одиниць зберігання.

Для експозиції відібрано десяту частину музейної колекції. До неї увійшли традиційна народна кераміка, авторські збірки робіт народних майстрів-гончарів. Свій внесок у експозицію виставки зробили і студенти та випускники Закарпатської академії мистецтв та Фахового коледжу імені А.Ерделі. Загалом представлено 165 творів.

Вироби з музейної колекції демонструють найбільш відомі гончарні осередки Закарпаття ХХ століття. Це – глечики, горщики, тарілки, миски, чашки з більшості районів Закарпаття. Виділяються твори майстрів Михайла та Івана Галасів, Василя Газдика та Ганни Кушніренко з села Вільхівка Іршавського, Федора Сідея з села Дубовинка Виноградівського районів, Михайла Лемка з міста Хуст. Сучасні майстри представлені роботами Олександра Дворака з міста Іршава, Ендре Гіді з села Велика Добронь і Магдалини Пуглик-Белень з Невицького на Ужгородщині.

Про те, що гончарство веде свою історію з незапам'ятних часів і стоїть біля витоків сучасного образотворчого мистецтва, зокрема, кераміки говорили на відкритті ректор Закарпатської академії мистецтв, доктор мистецтвознавства Михайло Приймич, завідувач кафедри декоративно-прикладного мистецтва, кандидат мистецтвознавства Роман Пилип.

Голова Закарпатської організації Національної спілки художників України, народний художник України Борис Кузьма підкреслив особливу функцію гончарства у збереженні традицій народної культури. За його словами, значна роль належить мистецьким навчальним закладам Закарпаття, в яких формується молода генерація.

Присутність на відкритті багатьох студентів Коледжу мистецтв ім. А.Ерделі та Закарпатської академії мистецтв підкреслила їхню зацікавленість творенням із природним матеріалом – глиною. Як підкреслив ректор мистецького вишу Михайло Приймич, для оволодіння мистецтвом кераміки у стінах академії і коледжу є весь необхідний інтрументарій.

Відомий скульптор-монументаліст, художник, графік Михайло Белень представив на виставці власну колекцію гончарних виробів, сформовану з рідкісних взірців посуду. В її основі – вироби ХІХ століття.

Оглядаючи представлені на виставці експонати, учасники відкриття дякували організаторам за вимогливий підхід до її формування, виявлені смак і професійність.

До слова, у 2017 році з нагоди Дня Незалежності України працівники КЗ «Обласний організаційно-методичний центр культури» Закарпатської обласної ради організували і презентували виставку робіт керамістів і гончарів під символічною назвою «Народжена у вогні». Це була перша виставка з часів проголошення незалежності, яка так масштабно і повно репрезентувала гончарство нашого краю. Експозицію було розгорнуто у стінах Закарпатського музею народної архітектури та побуту. Змістовний матеріал Володимира Мишанича про виставку було опубліковано у щоквартальному віснику «Культурологічні джерела» № 3 за 2017 рік.

Василь БЕДЗІР,

провідний методист інформаційно-редакційного сектору КЗ «Обласний організаційно-методичний центр культури» Закарпатської обласної ради

Фото автора

 

27 вересня 2024р.

До теми

Коментарі:

    До цієї новини немає коментарів