Щедрий вечір, або Маланка віднині 31 грудня: про українські традиції свята
Походження свята з дохристиянських часів
Традиція Щедрого вечора сягає дохристиянських часів. За язичницькими звичаями у перший день нового року слов'яни вшановували богів Васильчика і Маланку. Згідно з легендою, у бога Ладо була дочка Маланка, яку викрав змій і ув'язнив у темниці. Наречений Маланки, бог Місяць, був на полюванні, тому дівчину врятував богатир Васильчик.
З приходом християнства трактування свята змінилося. Православна церква пов'язала цей день із пам'яттю про двох святих: Василія Великого Кесарійського і преподобної Меланії Римлянки. Василій Великий був визначним церковним діячем, одним з отців Церкви та архієпископом Кесарії Каппадокійської в Малій Азії. Йому приписують винахід іконостасу та складання літургії Василя Великого. Маланка, або Меланка Молодша була черницею і меценаткою: вона відома тим, що будувала церкви, допомагала нужденним і піклувалася про хворих у часи занепаду Римської імперії.
Зараз у надвечір'я Нового року та Щедрого вечора в українських церквах відбуваються богослужіння, на яких віряни дякують Богові за рік, що минає, і просять благословень на наступний.
Щедрівки, посівання, водіння Маланки або кози
Розмаїття традицій Щедрого вечора в Україні нескінченне — особливості святкування залежать від регіону. Найчастіше в цей день по домівках ходять щедрувальники, співають пісні-щедрівки і танцюють.
Мета щедрування, як і Коляди — величати господарів оселі і їхню родину: "Щедрий вечір, Добрий вечір, добрим людям на здоров’я!" Вважалося, що щедрувальники і їхні обрядові пісні можуть допомогти виростити кращий урожай. Саме тому господарі частують їх, обдаровують грошима або солодощами. Також варто бути готовими до того, що у цей вечір щедрувальники можуть побешкетувати та навіть зробити невелику шкоду в обійсті.
Цікаво, що щедрівки, на відміну від колядок, були переважно світськими піснями. Працівниця музею "Літературне Придніпров'я" Анастасія Шапошнікова зауважує, що важливо не плутати колядки із щедрівками. Якщо в тексті згадується Ісус – це колядка, якщо бажають добробуту — щедрівка.
Також на Щедрий вечір заведено посівати, або засівати — розсипати зерно на долівку, вітаючи господарів. Посівали переважно житом або пшеницею. Цей обряд популярний по всій території України, він поширений як на заході, так і на сході. Цікаво також, що традиція посівання є і в інших східних слов'ян — в Польщі, Білорусі, Словаччині й кількох областях Росії, що межують з Україною.
До речі, існує традиція, що щедрують дівчата, а посівають хлопці, і не навпаки, адже саме так "на щастя". Також важливим є час, коли приходить засівальник — тому, хто прийшов першим, зазвичай приділяли особливу увагу.
Окремою масштабною традицією Щедрого вечора є гуляння з традиційним переодяганням у тварин і фольклорних персонажів — свято Маланки, містичний обряд-карнавал.
Маланка — складний фольклорний образ та свято, традиції якого можуть відрізнятися не лише в регіонах, але й у протилежних "кутках" одного села. Особливо на заході України Маланка супроводжується яскравим театралізованим дійством — самою "Маланкою" є зазвичай переодягнений дівчиною хлопець, натомість дівчата перевдягаються в чоловічих персонажів.
Також серед ватаги бувають "коза", "корова", "кінь", "баба", "дід", "циган", "чорт", "жандарм". Чи не найяскравішими є образи "ведмедів" — у них вбираються найсильніші хлопці з кожного кутка села. Кульмінацією Маланки зазвичай є боротьба "ведмедів" за звання найсильнішого.
"Традиційно маски для карнавалу виготовляли зі шкіри, паперу, пап'є-маше, борошна, клею і крохмалю. У радянські роки для виготовлення масок часто використовували протигази: із них вирізали скляні очі, прикрашали маску аплікаціями, розмальовували. Нині може здатися, що саме такий «ведмідь» найтиповіший. Це недивно, адже протигази можна було знайти всюди", — розповідає режисер фільму "Памфір" і дослідник Маланки Дмитро Сухолиткий-Собчук.
Цікаво, що сучасне карнавальне дійство охоплює багато нових персонажів і залежить від креативу учасників обряду: нині на маланкарях можна зустріти маски жандарма чи солдата, а також лікаря, міліціонера, перукаря, фотографа тощо.
Ще одним важливим ритуалом Щедрого вечора були дівочі ворожіння. За традицією, коли починали ворожити, хлопці крали у дівчат вдома ворота або хвіртки, і щоб повернути втрату — батько дівчини мусив виставити могорич.
Закінчуються обряди Щедрого вечора спаленням "діда", або "дідуха" — снопа соломи, який встановлюють у кутку будинку на Святий вечір у багатьох регіонах України. У деяких регіонах існує традиція стрибати через це багаття — за язичницьких часів цей обряд вважався очищенням від нечистої сили.
Щедрий стіл
Щедрий вечір можуть називати також Багатою кутею, адже застілля в цей день має особливе значення. Слов'яни вірили: чим щедрішим буде святкування і кутя, тим краще сім'я буде жити в новому році.
На відміну від Різдва страви готують "скоромними" (з використанням м'яса й іншим продуктів тваринного походження). Головною обрядовою стравою цього вечора є кутя, вона може бути заправленою смальцем або вершками — саме тому вона "багата" або "щедра". Окрім куті, на Щедрий вечір готують печеню, домашні ковбаси, пироги та вареники із сиром, млинці.
За новорічний стіл сідає вся родина: усі мають бути охайно і святково вбрані, адже брудний або неохайний одяг вважають поганим знаком. Перед тим як починати вечерю, сім'я молиться і дякує Богові за здоров'я та благополуччя. Потім усі куштують кутю і починають вечерю.
Опісля святкової вечері родина співає щедрівки, господар виносить дідуха і також пригощає всіх тварин кутею, якщо вони є в господарстві. Існує легенда, що на Щедрий вечір навіть тварини розмовляють, але підслуховувати їх не можна.
До теми
- Народна творчість – у обіймах золотої осені: відбудеться виставка «Джерело традицій»
- 12 територіальних громад краю презентували в Ужгороді нематеріальну культурну спадщину Закарпаття
- В Ужгороді в обласному краєзнавчому музеї відкриють виставку «Минуле та сьогодення народного вбрання»
- Сьогодні - Трійця. Походження свята й українські звичаї
- Унікальні традиції свята «Міра» у Ясінях внесли до Національного переліку нематеріальної культурної спадщини
- Місце для померлих родичів та "лякання" дерев. Які різдвяні традиції існують на Закарпатті?
- ТОП-5 колядок Закарпаття, які треба знати на Різдво Христове
- Паски, писанки та кукуци. Етнограф Василь Коцан про традиції Великодня на Закарпатті
- На Закарпатті зафільмували відроджену традицію колядування – бетлегеми (ВІДЕО)
- «Живе «Щедрик» – житиме й Україна»: в Ужгороді пройшов концерт Закарпатського народного хору
- «У корінні наша сила»: виставка про мистецтво етнічних німців України триває в Ужгороді (ВІДЕО)
- Відчути традиції: «Лемківській садибі» у с. Зарічево – 120 років! (ВІДЕО)
- Про закарпатські пісні в Польщі, війну та людські стереотипи. Томаш та Дарія Кошіки
- Ужгородців запрошують на тематичну лекцію "Жінка в традиційній культурі України"
- Ужгородський скансен зберігає великодні традиції й в умовах воєнного стану
- Самостійно шиють для себе одяг. Родина Богар з Закарпаття хоче створити музей ромської культури
- «Рожденство твоє…»: в Ужгороді колядницькі колективи вінчували та вітали із різдвяними святами
- В Ужгороді у музеї під відкритим небом жителям нагадали про давні традиції предків
- Андріївські вечорниці в Ужгородському скансені. Як це було (ВІДЕО)
- Туристів закликають відчути культуру та традиції Синевиру
До цієї новини немає коментарів