В ужгородській ЗОШ №11 дітям допомагає навчатися ромський асистент. Як це працює і чи ефективно?
Раніше ромські діти приходили до школи абсолютно непідготованими. Часто вони не розрізняли кольорів та не знали елементарних правил поведінки у суспільстві, розповідають шкільні вчительки молодших класів. Зараз же дітям допомагає адаптуватися ромський асистент, який працює у школі.
У карантинний рік головною перепоною до навчання дітей стала необхідність наявності ґаджетів для забезпечення дистанційного навчання, акцентує директорка ліцею Наталія Макара. Утім, зараз практично всі 26 дітей мають доступ до навчання через смартфони батьків. Винятки одиничні й ці питання родини готові вирішувати.
«Важливим фактором тут є те, що асистент спілкується ромською та угорською мовами. Він особисто поспілкувався з усіма родинами, – каже Наталія Макара. – Вони сприймають Едгара радше як наставника і товариша. І ставлення до його слів зовсім інше, ніж до того, що говоримо ми. Наші слова вони сприймають як зауваження, а його – як допомогу. З ним вони більш охоче ідуть на контакт, знаходять спільні рішення, точки дотику».
директорка ужгородського багатопрофільного ліцею «Інтелект» - загальноосвітньої школи №11 Наталія Макара
Звісно, не завжди все гладко. Вчительки зауважують, що роми часто навіть не пускали їх на поріг дому через інакшість. Утім, труднощі виникали й у Едгара. Часом батьки уникали контакту, ба навіть змінювали номери телефонів.
В обов’язки ромського асистента входить комунікація не лише з родинами, але, передусім, із дітьми під час уроку. Він контролює, чи розуміє дитина подачу матеріалу, підказує, допомагає зосередитися і включитися в роботу, виконати завдання. Важливо показувати дітям, що вони такі ж, як інші. Не розділяти їх за жодними ознаками й не дискримінувати. Таке ж ставлення бачить і з боку колективу як відносно себе, так і відносно учнів.
«Ми починали таку практику ще у 2017 році, вона тривала півтора роки. Тоді це був мій перший досвід. І зараз бачу, як діти змінилися, стали розумнішими, – каже Едгар Баджо. – Тоді я підходив до діток і допомагав обводити кожну букву чи цифру, бо вони не розуміли, як це зробити. Зараз вони вже знають букви, легко розрізняють кольори. Найбільше роботи з першокласниками. Їм потрібно допомогти подолати страх, адаптуватися. Деякі діти не знають українську мову, вони перепитують значення слів чи цілих фраз. Цікаво, що були навіть ревнощі від неромських дітей – вони питали, чому я не підходжу до них. Тому зараз я допомагаю усім дітям і не роблю між ними різниці. Слідкую, щоб у всіх усе виходило».
Ромський асистент Едгар Баджо
Зі слів педпрацівників, однозначний прогрес у тому, що сім’ї мають довірливі стосунки з ромським асистентом завдяки постійній комунікації і найголовніше – починають усвідомлювати важливість освіти для своїх дітей. Чим тісніша комунікація з ромською родиною, тим краща відвідуваність, а отже й результати.
Директорка ліцею Наталія Макара зауважує: «Результати роботи ромського асистента очевидні. Діти стали більш комунікабельними, впевненими у собі, а головне – розвиненими. Тому ми стоїмо на тому, що варто розглянути питання введення додаткових посад ромських асистентів у навчальних закладах, де є ромські діти, адже практика показує свою ефективність. Це стосовно Ужгорода. Можливо, на Берегівщині потрібно залучати угорського асистента, а на Тячівщині – румунського. Це допомагатиме дітям швидше і легше вливатися у навчальний процес».
Ксенія Шокіна, Uzhgorod.net.ua
ПУБЛІКАЦІЇ ДО ТЕМИ:
- Як позитивний досвід роботи з ромами на Закарпатті інтегрують в офіційну систему
- В Ужгороді завершився соціальний проєкт для запобігання ранніх вагітностей серед ромських дівчат
- Андрій Вишняк: «Не кожен ром мусить мати вищу освіту, але цілком може бути хорошим музикантом чи кухарем»
- "Щоб роми працювали, їм потрібно розповідати про професії і показувати їх", — Роман Стойка
Читайте наші найцікавіші новини також у Інстаграмі та Телеграмі
До теми
- В Ужгороді стартувала кіношкола «Скалка-2024». Захід вже всьоме об’єднує талановитих, креативних і натхненних краян
- В Ужгороді відбудеться патріотичний холі-фест на площі Театральній
- "Пам’ятаємо про маленькі серця": до Дня пам’яті дітей, які загинули внаслідок агресії рф, в Ужгороді провели акцію
- В Ужгороді відбулася музично-теоретична олімпіада імені Надії Затіної
- Вихованці Ужгородської музичної школи №1 зібрали на благодійному концерті понад 17 тис. грн для ЗСУ
- Про що говорять діти в часи війни? Завтра в Ужгороді мистецький центр «Кубло» відкриє виставку історій про життя
- Учні Ужгородської школи мистецтв дали благодійний концерт до річниці з Дня народження Кобзаря
- «Музичне мереживо бароко»: концерт у філармонії за участі учнів Ужгородської музичної школи
- Кожен захід у цій школі – благодійний: учні Ужгородської музичної школи на великому різдвяному концерті зібрали кошти на ЗСУ
- У суботу на фестивалі «Монологи над Ужем» покажуть правдиву історію закарпатських ромів
- В Ужгородській музичній школі №1 уже десятиліття діє органний клас (ВІДЕО)
- В ужгородському скансені презентували дитячі роботи на тему «Мрії Срібної Землі»
- Виставку робіт учнів мистецьких шкіл Закарпаття відкрили в Ужгородському скансені (ВІДЕО)
- Ужгородська школа мистецтв урочисто вітала своїх випускників
- Віолончелістки музичної школи з Ужгорода здобули призові місця на конкурсі в Угорщині
- 17 вистав зіграли на сценах Ужгорода під час міжнародного театрального фестивалю "Свобода"
- В Ужгороді відбувся концерт на підтримку українських захисників "Діти Закарпаття — воїнам ЗСУ" (ФОТО)
- Віктор Ясович: “Циркове мистецтво — досить цікавий жанр, що тренує в дітях витримку, сміливість та наполегливість”
- Виставку малюнків дітей з аутизмом відкрили в Ужгороді
- «Подих весни»: пройшли благодійний концерт та виставка художніх робіт в Ужгородській школі мистецтв (ФОТО)
До цієї новини немає коментарів