В ужгородській ЗОШ №11 дітям допомагає навчатися ромський асистент. Як це працює і чи ефективно?

В ужгородській ЗОШ №11 дітям допомагає навчатися ромський асистент. Як це працює і чи ефективно?
«Чим тісніша комунікація з ромською родиною, тим кращі успіхи дитини», – переконує ромський асистент ужгородського багатопрофільного ліцею «Інтелект» – загальноосвітньої школи №11 Едгар Баджо. Він не має вищої освіти, однак має досвід роботи з дітьми. І головне – сам є вихідцем із ромського середовища. 29 грудня у рамках Проєкту раннього розвитку та соціалізації ромських дітей у ліцеї провели майстер-клас для колег із дошкільних та шкільних навчальних закладів Ужгорода.

 

Раніше ромські діти приходили до школи абсолютно непідготованими. Часто вони не розрізняли кольорів та не знали елементарних правил поведінки у суспільстві, розповідають шкільні вчительки молодших класів. Зараз же дітям допомагає адаптуватися ромський асистент, який працює у школі.

У карантинний рік головною перепоною до навчання дітей стала необхідність наявності ґаджетів для забезпечення дистанційного навчання, акцентує директорка ліцею Наталія Макара. Утім, зараз практично всі 26 дітей мають доступ до навчання через смартфони батьків. Винятки одиничні й ці питання родини готові вирішувати.

«Важливим фактором тут є те, що асистент спілкується ромською та угорською мовами. Він особисто поспілкувався з усіма родинами, – каже Наталія Макара. – Вони сприймають Едгара радше як наставника і товариша. І ставлення до його слів зовсім інше, ніж до того, що говоримо ми. Наші слова вони сприймають як зауваження, а його – як допомогу. З ним вони більш охоче ідуть на контакт, знаходять спільні рішення, точки дотику».

директорка ужгородського багатопрофільного ліцею «Інтелект» - загальноосвітньої школи №11 Наталія Макара

Звісно, не завжди все гладко. Вчительки зауважують, що роми часто навіть не пускали їх на поріг дому через інакшість. Утім, труднощі виникали й у Едгара. Часом батьки уникали контакту, ба навіть змінювали номери телефонів.

В обов’язки ромського асистента входить комунікація не лише з родинами, але, передусім, із дітьми під час уроку. Він контролює, чи розуміє дитина подачу матеріалу, підказує, допомагає зосередитися і включитися в роботу, виконати завдання. Важливо показувати дітям, що вони такі ж, як інші. Не розділяти їх за жодними ознаками й не дискримінувати. Таке ж ставлення бачить і з боку колективу як відносно себе, так і відносно учнів.

«Ми починали таку практику ще у 2017 році, вона тривала півтора роки. Тоді це був мій перший досвід. І зараз бачу, як діти змінилися, стали розумнішими, – каже Едгар Баджо. – Тоді я підходив до діток і допомагав обводити кожну букву чи цифру, бо вони не розуміли, як це зробити. Зараз вони вже знають букви, легко розрізняють кольори. Найбільше роботи з першокласниками. Їм потрібно допомогти подолати страх, адаптуватися. Деякі діти не знають українську мову, вони перепитують значення слів чи цілих фраз. Цікаво, що були навіть ревнощі від неромських дітей – вони питали, чому я не підходжу до них. Тому зараз я допомагаю усім дітям і не роблю між ними різниці. Слідкую, щоб у всіх усе виходило».

Ромський асистент Едгар Баджо

Зі слів педпрацівників, однозначний прогрес у тому, що сім’ї мають довірливі стосунки з ромським асистентом завдяки постійній комунікації і найголовніше – починають усвідомлювати важливість освіти для своїх дітей. Чим тісніша комунікація з ромською родиною, тим краща відвідуваність, а отже й результати.

Директорка ліцею Наталія Макара зауважує: «Результати роботи ромського асистента очевидні. Діти стали більш комунікабельними, впевненими у собі, а головне – розвиненими. Тому ми стоїмо на тому, що варто розглянути питання введення додаткових посад ромських асистентів у навчальних закладах, де є ромські діти, адже практика показує свою ефективність. Це стосовно Ужгорода. Можливо, на Берегівщині потрібно залучати угорського асистента, а на Тячівщині – румунського. Це допомагатиме дітям швидше і легше вливатися у навчальний процес».

Ксенія Шокіна, Uzhgorod.net.ua

ПУБЛІКАЦІЇ ДО ТЕМИ:

Читайте наші найцікавіші новини також у Інстаграмі та Телеграмі

 

30 грудня 2020р.

До теми

Коментарі:

    До цієї новини немає коментарів