Закарпатка Ярина Денисюк: колекціонування Барбі – азарт і задоволення

Закарпатка Ярина Денисюк: колекціонування Барбі – азарт і задоволення
Найуспішнішою за всю історію існування іграшок вважається лялька Барбі. Вже більше півстоліття вона є об’єктом мрій не одного покоління дівчаток. Лялька стала брендом, поп-ідолом. Навіть подорослішавши, дехто не в силі розлучитися з білявою улюбленицею, купуючи все нові й нові екземпляри.

 

Так колишні дівчатка стають серйозними колекціонерами. Та що там дівчата – британець Тоні Маттіа потрапив до Книги рекордів Гіннеса як людина, що зібрала більше половини всіх моделей ляльок Барбі, випущених з 1959 року. 

Вірних шанувальників Барбі має і Ужгород. Колекція Ярини Денисюк хоч і не така велика (майже 200 екземплярів), проте кожна мила серцю і викликає особливі емоції.

Про секрет Барбі та особливості колекціонування знаменитих ляльок – у розмові.

– Ярино, кілька слів про себе.

– Мені 26 років, живу в Ужгороді. За професією я журналіст, за освітою – фінансист. Захоплююсь музикою, працюю редактором музичного сайту, віднедавна веду програму на радіо, мрію зібрати власний гурт.

Ще я тебе знаю як людину з яскраво-кольоровим волоссям. Так, я багато разів міняла колір волосся. Була коричневою, червоною, жовтою, синьою, бірюзовою, рудою, а останнім часом зелена. Інтерес до кольорового волосся у мене всеохопний.

– Це тому і багато твоїх ляльок мають неймовірні відтінки волосся?

– Так, вони мені особливо рідні і милі.

– Коли і чому з’явилося бажання колекціонувати Барбі?

– Любила ляльки з дитинства, але тоді я ними просто гралася, як усі діти. Цю любов вдалося пронести через все життя. Звичайно, якийсь період у підлітковому віці я ними не цікавилася, а потім в університетські часи зрозуміла, що мені це цікаво і почала потрохи купляти. А коли вже переїхала на власну квартиру і змогла там зайняти весь сервант, то захопилася по-серйозному.

– Які ляльки тебе цікавлять?

– На початку я збирала все підряд, ходила на блошиний ринок на “Радванці”, скуповувала все – від китайських Барбі до керамічних ляльок у красивих сукнях. З часом зрозуміла, що кераміка і пупси мені не цікаві і почала збирати ляльки класичного формату розміром 1:6. Це фешн-ляльки, які представляють моду того чи іншого періоду. Спочатку були китайські і фірмові торгової марки Barbie, але потім зробила ревізію і залишила тільки останні. Решту (три величезні пакети) через фейсбук віддала дівчинці за шоколадку.

– Які особливості колекціонування Барбі?

– Напевно, усі знають історію бренду Barbie і те, як її створила американка Рут Хендлер. Вона помітила, що її донька Барбара охоче грається паперовими ляльками, що імітують дорослих людей. На той час родина Хендлерів володіла компанією “Mattel” і запустила випуск таких ляльок. Не обійшлося, правда, без скандалу, бо прототип Барбі таки вигадали у Європі, а точніше йдеться про німецьку красуню Bild Lilli. Тим не менше, саме вироби Mattel стали надзвичайно популярними, швидко розійшлися по світу, обросли цілою індустрією – одягом, друзями, будиночками, аксесуарами. Окрім Барбі, у фірми “Mattel” є інші торгові марки, в тому числі, Монстер Хай, Евер Афтер Хай. Їх я також збираю, як і інші окремі й цікаві екземпляри відомих брендів.

Головне в колекціонуванні Барбі – знаходити оригінальні фірмові ляльки, а епохи чи лейбли – це вже на смак.

– Ти розробила цілий гайд з рекомендаціями, як відрізнити справжню Барбі від підробки. Якщо визначити 3 основні критерії, то що це?

– У першу чергу, треба дивитися на коробку – фірмові всі промарковані, знизу буде дуже багато інформації, де і ким зроблено.

Відомі виробники не дозволяють собі неякісної упаковки. Далі – написання бренду. Китайці не використовують автентичну назву. Наприклад, Мonster High називають Monster Girl або Friend Girl. Можуть навіть повторити шрифт чи манеру написання, але слово буде інакшим. І далі дивитися на саму ляльку – якість видно відразу.

А взагалі раджу перед якоюсь особливо важливою покупкою глянути розпаковки ляльок на Youtube. Повірте, там купа корисної інформації і можна дізнатися всю специфіку якісних іграшок.

– Яка найстарша і найновіша ляльки у твоїй колекції?

– Найстарша якраз не Барбі, а радянська лялька в національному костюмі, яку я забрала від брата. А Барбі у мене є 70-х років. Найновіша – 2017-й.

– Кена, друзів, сестер Барбі ти також збираєш?

– Ні, кілька у мене є, але це другорядні екземпляри колекції. Так само мультиплікаційні. Більше мене цікавлять фешн-ляльки. Але зараз не достатньо виготовити ляльку – за нею створюють якусь історію, яка цікава дітям і їм хочеться долучитися до неї. Тому все це ретельно продуманий бізнес-план.

– Як змінилася Барбі з 1959 року?

– З нею весь час відбуваються якісь метаморфози. Якось я була в музеї ляльок у Празі і там видно, як змінювалася історія. Барбі – це фенш-лялька у класичному розумінні. Вона представляє певну моду свого часу. Добре це видно по сучасній серії Fashionistas. Цей підхід змінювався у “Mattel” з роками, але у ранішніх випусках 60-х рр. моду краще видно і тому, напевно, вони дуже цінуються колекціонерами. Там деталізовані костюми, хороші матеріали, фурнітура. Так було до 90-х, а далі з кожним роком Барбі скочувалися у рожеву історію.

Спочатку виробники позиціонували ці рожеві серії як Birthday Wishes, але далі ставало все більше фей, русалок, принцес і відбулася переорієнтація на дитячу аудиторію, якщо вірити аналітичним статтям. З’явилися окремі серії Fashion Fever та Fashionistas, але, вони, здається, відійшли у компанії на другий план. Між тим, саме ці ляльки мені повернули віру в Барбі. Бо вони реально якісніші, над ними ретельніше попрацював скульптор. Тому, я сподіваюся, “Mattel” і надалі розвиватиме лінійку Fashionistas.

– Які тенденції спостерігаються у Barbie за останні роки?

– Тривалий час “Mattel” критикували за те, що вони пропагують неправильні стандарти фігури. Що ляльки надто худі, дистрофічні і що багато дівчат виснажують себе дієтами і шкодять здоров’ю, щоб досягти цих параметрів. І от у 2016 році виробники нарешті дослухалися до критики, до тенденцій у модній індустрії і стали випускати ляльок різних розмірів. У серії Fashionistas з’явилися високі худі ляльки з нечітко вираженими формами тіла, також маленькі і худі та навіть повні. Але не потворні, а curvy – з приємними вигинами. Потовстішали навіть принцеси, феї і русалки. Ще у “Mattel” є ляльки на інвалідних візках, лисі, щоб підтримати хворих діток. І ці серії активно розвиваються. Кілька ляльок з новими параметрами (товсту, високу і низьку) я також маю.

– В Інстаграмі я бачила сторінку Барбі. Вона там активно подорожує, має смартфон, робить селфі, займається спортом і веде звичний для сучасних дівчат-блогерів спосіб життя…

– Так, і це не обов’язково ляльки, яких можна купити в магазинах. Для цього модного Інстаграму створюються спеціально ляльки, костюми, які не обов’язково йдуть у масове виробництво.

Тут іще треба розуміти, що є ігрові ляльки, а є колекційні. У “Мattel” є 5 лейблів (тиражів) колекційних ляльок: рожевий, чорний, срібний, золотий і платиновий. Найбільш масовий і доступний перший. Останній – це найцінніші вінтажні екземпляри, у розробці яких особисто брали участь відомі дизайнери: Крістіан Діор, Карл Лагерфельд, Кароліна Еррера і т.д. Ці ляльки випускаються під особливу нагоду, вони мають власні паспорти і їх майже неможливо придбати. До речі, якось на одному з аукціонів ляльку Барбі продали за рекордну ціну – майже 26 тис. дол.

– Де ти знаходиш ляльки і чи є у тебе дорогі екземпляри?

– Ні, супер дорогих немає. У мене доволі хаотична колекція, але є і родзинки. Я збираю шарнірні ляльки, особливо шаную з незвичним кольором волосся. Маю Монстер Хай першого випуску. Знаходжу їх на OLX, eBay. Привожу з мандрівок. Є з Угорщини, Чехії, Америки, а також Києва і Львова. Причому, мені не обов’язково потрібні нові ляльки. Мені цікаві “б.у.”, “заморені”, бо тоді я їх відчухую, реставрую, вичісую, ремонтую. І це особливий процес, який також приносить мені неймовірне задоволення.

– У чому головна “фішка” твого хобі?

– Напевно, як і будь-якого колекціонування – вполювати незвичайний екземпляр. Це радість, хвилювання, азарт. Я недавно згадала, як колись дивувалася людям, які щось збирають. Не розуміла, в чому полягає задоволення. А тепер лажу блошиними ринками чи просторами Інтернету і шукаю цікаві ляльки. Покупка у звичайному магазині з цим не зрівняється. Потім зручно вмощуюся, відкриваю коробку, розглядаю ляльку і вивчаю кожну дрібничку. Це неможливо пояснити.

– Є “лялькова” мрія?

– Так, я би хотіла виділити окрему кімнату для своєї колекції, розмістити все на підставках, на відкриті полиці, щоб усі ляльки відразу було видно. Напевно, буду тоді абсолютно щаслива.

Лариса Липкань, Varosh

Фото: Андрій Кирилюк

 

18 лютого 2018р.

До теми

Коментарі:

    До цієї новини немає коментарів