Плюси та мінуси бетонних доріг в українських реаліях
Бетонні магістралі - хороший спосіб забезпечити якість дороги на тривалий період. Однак замість кожного кілометра бетонної дороги можна побудувати 1,8 кілометра дороги з асфальтовим покриттям.
«Бетонна дорога може служити по 30-40 років, зовсім не вимагаючи витрат на утримання. Вартість будівництва бетонної дороги в рази менше, ніж ціна кілометра полотна з асфальтовим покриттям. Весь цивілізований світ їздить тільки по бетонним дорогах ».
Закарпаття потрапило до пілотної "бетонної" трійки областей України
Подібні тези стали масово поширяться серед українців. Саме тому сьогодні я пропоную провести «факт чек» теми бетонних доріг.
Ми повинні зрозуміти, за якими твердженнями варто серйозний світовий досвід і економічно розрахунки, а які - плоди популізму і бажання видавати міфи за об'єктивну правду.
Де в світі будують бетонні дороги
Найбільшого поширення бетонні дороги отримали в США: понад 60% американських доріг є бетонними. Наприклад, система федеральних хайвеїв, які перетинають всю країну і проходять через всі кліматичні зони, побудована саме з такого матеріалу.
Перша економіка світу давно встигла оцінити практичність бетонного покриття, адже головні магістралі обходяться без капітального ремонту по 20-30 років.
Іншою країною, де бетонні дороги завоювали популярність, є Німеччина: країна успішно почала застосовувати технології при будівництві автобанів і сьогодні має близько 40% бетонних доріг.
Ще один приклад - Японія, де бетонні шосе справляються зі своїм завданням на дуже перевантажених дорожніх ділянках.
Що стосується більшої частини Європи, то тут бетонні дороги зустрічаються не так часто: досвід в будівництві та утриманні асфальтового полотна дозволяє замислюватися про альтернативні варіанти у виняткових випадках.
Плюси бетонного покриття як дорожнього полотна
Якщо термін служби полотна з асфальтовим покриттям складає, при належному догляді, від 4 до 8 років, то аналогічний показник для бетонних доріг починається від 15 років. Деякі ділянки легко витримують без капітального ремонту по 30-40 років.
Справа в тому, що бетонні дороги не так сприйнятливі до важкого транспорту: велика плита не прогинається під кожним з коліс вантажівки. Значить, не відбувається деформації, яка згодом може згубно позначитися на якості полотна.
Звідси ще один непрямий економічні ефект: пересуваючись по бетонним дорогах, автомобілі витрачають менше палива. Якщо для кожного окремого транспортного засобу різниця не настільки помітна, то в масштабах країни, що імпортує пальне, вона буде помітна.
Мінуси бетону в українських умовах
Перший і найбільш ґрунтовний мінус бетонних доріг - їх висока ціна. Через складну підготовки грунту і високу вартість компонентів полотна, ціна кілометра бетонної дороги в США становить на 80-85% більше, ніж в разі дороги з асфальтовим покриттям.
Через 8-10 років сума на утримання асфальтовий дороги зрівнює її вартість з бетонним аналогом. Однак навряд чи така арифметика згодиться для нинішньої України, в якій 90% всіх доріг потребують ремонту, а фінансування вистачає, в кращому випадку, але частки відсотка від необхідного.
Інше питання - якщо для будівництва дороги ми беремо саме довгострокові кредити МФО і позитивний економічний ефект економії на утриманні бетонного покриття настане ще в період виплати суми і відсотків. Але тут виникає питання про доцільність саме таких механізмів кредитування через високу вартість ресурсів на тривалий термін.
Що до України, рішення масового переходу на бетонні дороги також буде утруднено відсутністю бетону відповідних марок в необхідному обсязі. Справа в тому, що українські виробники вкрай мало працюють з такими марками, які використовуються при будівництві доріг.
Це означає, що для переходу на бетонне полотно, нам якось потрібно простимулювати будівельну промисловість на випуск всіх необхідних компонентів. Інакше вартість кілометра бетонної дороги складе не 1,8х ціни кілометра асфальтового полотна, а все 2,4х-2,6х через необхідність доставляти бетон.
Інший серйозний мінус - вкрай висока вартість капітального ремонту бетонної дороги. Справа в тому, що технологія будівництва бетонних доріг не передбачає подальшого ямкового ремонту, а тільки повномасштабну заміну бетонних плит. Як результат, вартість таких процедур зовсім не порівнянна навіть з цінами на якісний зміст асфальтового полотна.
Бетонні дороги навряд чи можна назвати тихими. Основна проблема полягає в структурі покриття і стиках між плитами, проїжджаючи які, разом зі звуковим дискомфортом, автомобіль отримує також невелику вертикальну розкачку.
Як ви думаєте, чому типові американські моделі - це плавні баржі, здатні заколисати навіть самого витривалого європейця? Справа в необхідності створювати підвіску для проходження бетонного полотна.
Однак в США також давно придумали спосіб боротися з негативними якостями бетонного дорожнього покриття. Там дуже часто зверху бетону кладуть ще 7-8 сантиметровий шар асфальту. Виходить цілком звична нам по відчуттях дорога. Інше питання, що її вартість зросла, а також нікуди не поділися проблеми асфальтового покриття.
Міфи щодо бетонних доріг
Деякі джерела припускають, що бетонні дороги обов'язково повинні мати 30-річну гарантію від будівельника. Однак варто розуміти, що від терміну гарантії, так чи інакше, залежить вартість контракту. Так що за 30 років доведеться переплатити, тоді як будь-яка гарантія включає зобов'язання з утримання полотна, що аж ніяк не безкоштовно.
Технологія будівництва бетонних доріг дуже проста. Справа в тому, що зведення бетонного покриття вимагає тривалого періоду часу, протягом якого повинні бути дотримані всі технологічні нюанси.
Наприклад, в Німеччині сохнуть шари бетону накривають від дощу. І так майбутня дорога коштує місяцями. Будь-яке порушення технології негайно призведе до негативного результату.
При обмеженому бюджеті, бетонні дороги можуть ставати довгобудами: іноземний підрядник допустив помилку, але не хоче відшкодовувати компенсацію через дуже велику вартість цієї помилки.
Контракт розривається, але поки йде арбітраж і виплата компенсації підрядником, недобудоване полотно просто стоїть, що неминуче веде до додаткових технологічним порушень.
При тому, що в України фактично немає досвіду змісту недобудованих бетонних доріг, затія може виявитися досить неефективною.
Будівництво бетонних магістралей - дійсно хороший спосіб забезпечити стабільну якість дорожнього полотна на тривалий період часу. Однак не варто забувати про те, що замість кожного кілометра бетонної дороги можна побудувати 1,8 кілометра дороги з асфальтовим покриттям.
При тому, термін окупності бетонної дороги в порівнянні з асфальтової починається після 8-10 років експлуатації, що підходить скоріше для будівництва під довгострокові кредити, але викликає ряд інших питань щодо доцільності.
Джерело: 1News
Дороги України і Європи. Чи є різниця і в чому?
До теми
- Зміни в оподаткуванні: скільки платитимуть підприємці І і ІІ груп?
- Закарпаття може переправляти будь-який товар, вироблений в Україні, в будь-який куточок світу
- Відкриття нового офісу компанії-забудовника SENSAR Development
- 27,5 мільйонів гривень упродовж 8 місяців цього року відшкодовано завдяки аудиторам Закарпаття
- Бограч-index» – вересень 2024: за місяць продукти подешевшали на 0,6%
- Закарпаття у п'ятірці областей з найменшою кількістю нових ФОПів, зареєстрованих від початку 2024 року — Опендатабот
- Будівництво і нерухомість на Закарпатті в час війни: тенденції, перспективи
- Правоохоронці виявили на Закарпатті склади з електронними сигаретами з підробленим акцизом. Вартість усього вилученого - близько 1 мільйона гривень
- У першому кварталі до місцевих бюджетів Закарпаття перераховано майже 2 млрд гривень податків
- Найбільше туристичного збору із початку року сплатили до бюджету Ужгорода
- Закарпатська митниця: цьогорічні митні платежі зросли на понад 2 мільярди гривень
- McDonald’s може відкрити заклади в Ужгороді та Мукачеві
- Щорічний Індекс Опендатабота показав реальну ефективність вітчизняного бізнесу
- Закарпатці за 2 місяці 2024-го сплатили понад 98 мільйонів гривень земельного податку
- «Бограч-index» – березень 2024: за місяць продукти подешевшали на 7%
- Сучасне обладнання допомагає митникам виявляти приховані товари у важкодоступних місцях транспортних засобів
- Нові меблеві фабрики, деревообробні підприємства, виробництва електроніки, алюмінієвих труб, коньячний завод – Закарпаття лідирує за кількістю новостворених виробництв
- Закарпатські митники викрили неправомірне ввезення трьох вантажівок за заниженою вартістю
- На Закарпатті у 2023 році сплатили понад 617 млн грн військового збору
- Платники Закарпаття у 2023 році сплатили понад 9,8 млрд грн ЄСВ
До цієї новини немає коментарів