Закарпатці в Жешуві, котрий "Бог обплутав спокоєм, ділами, раєм і теплом"
Ми пішли за ним, як за Мойсеєм. На щастя, не в пустелю.
Готовність до бою і походу виявили Сергій Канайло з Приборжавського на Іршавщині, філософічний ужгородець Ярослав Дуленко, а також зовні схожий на Алена Делона, а внутрішньо на мукачівця Ярослав Шелепа, творчі та імпульсивні виноградівці Іван Буркало та Андріяна Нагорняк.Зустріли нас шляхетні представники Жешувського фотографічного товариства. Вони, після наших «Многая літ», виконали для іменника — фотомитця і фантастичного аквареліста Ярослава Дуленка — свої «Многая зим», що приблизно звучало: «Сто лят, сто лят нєх жиє, жиє най».
Із особливою рідністю і своєрідністю звучала польська мова, чим привертала слух — «Що маєш на мислі?» Виявилося в розмові, що і в них розлучаються, хоча в цілому місто — осередок щастя. А ріка Віслок протікає через місто у тому ж руслі. На другий день ми мали піти фотографувати на набережну десь на мальовничій окраїні. Набережну означили поляки, поясняючи, як «місце для шпацеру».Жешув узагалі вельми мирний у всіх стосунках. Тут проживає 200 тисяч чоловік. В центрі — греко-католицький собор, є і мала православна церква.
Наш природний пленер присвячувався першим дням весни і, звичайно ж, пану Жешуву, його своєрідним вулицям, вуличкам та іншим закамаркам (останнє українське слово — і польське теж). «Сфотографуєте, що вам у душі грає», — своєрідно пояснили польські фотомитці Єжи Скиба, Анджей Потера, Агнешка Шамфірська, Катерина Варанська та інші. Не знаю, що у нас мало грати в душі, але зранку вмастило три градуси морозу. Ми були ледве одягнені. До обіцяних ковбасок на вогні годі було дочекатися — то ми й фанатично клацали в тумані у природному заповіднику в центрі міста нереально великих лебедів, качок, дерева, хвилі. Потім кудись щосили ішли, щоб зігрітися. Далі поверталися. І нарешті потягнуло димом — ковбаски сказали нам: «День добрий». Поступово ми розімліли в кучерях диму. І знову все стало на свої місця. Ковбаски, в першу чергу.Після такої природи сприймався архітектурно і духовно наснажений технологічно-природничий університет Жешува. Все було таке прекрасне і чисте і поза цим навчальним закладом, що я час від часу кусав свою руку, як ту ковбаску: невже, мовляв, це правда? Ні сміття, ні поліцейських не видно, набережними бігають, як олені, веселі люди. Наші хлопці, уявіть собі, під вечір вздріли в центрі міста зовсім навіть не перелякане оленятко. В нас би воно довго, ясна річ, не гуляло.
Подивилися в місті у воєводському будинку культури галерею фотомайстрів. Чудові світлини. Історичні проекції. Молоді працівниці-дівчата в передпокої будинку — нога на ногу. І апарата не треба — фотографуєш так. Сів — вірша написав. Хай і не прочитають поляки, але в осередку поезії Жешуві якось без поезії просто незручно:На березі Віслока плоти тешемо, Хоча і не хочеться з Жешува. Клацають дятлами фотомашини — Пильно шукають образ людини. Спільна проблема світу та й Жешува: Тут не знайдемо, інде почешемо. Святий Володимир із апаратом Не заставляє нікого стояти. Клацаєм, тешемо… Клацаєм, тешемо… Хоч десь далеко ще гірше, як в Жешуві. Бо головне не поїздки, не ложки, — А щось незриме під назвою Пошук. Без руху і плину вчора і нині Не відшукати образ людини. Том і співаємо, плачемо, тешемо Пліт і для Жешува, Пліт і із Жешува.
… О, так! Поки ми можемо по своїй волі покидати той чи інший рай — ми це робимо. Скоро їхати. Та ще тільки завтра! А поки: «Жешув польський, але диво — попиваєм чеське пиво». Всі воно сподобалося. Хоча надпис на балці корчми на центральній площі був філософський: «Добре пиво пив лиш Адам, коли жив у раю зі своєю мадам».
Виходець з наших місць хотів у Жешуві посваритися. Перейшов безлюдну вулицю на червоне світло. За ним кинулися люди. Зібрався гризтися. А вони, як ангели небесні: «Вам погано? Вам допомогти? Вам викликати лікаря?» Тільки, мовляв, хворий попреться на червоне.У Жешуві не сваряться. А якщо б’ють — то назавжди. Нащо даремно людині полоскати мозок?
Мальовничі, як шовдарі перед Великоднем, маєток і замок Любомирських. Дивимося на нього з дивної алеї «Під каштанами». Архітектор Текельський тут дивний будиночок спорудив. Усі досі не надивляться. Перед від’їздом ми відігрівалися у «Галереї» — торговому центрі. Там було добре, ніхто за тобою не «пас», як у нас. Андріяна Нагорняк згадувала, що угорці варять вишневий суп із вершками. Під впливом думок про це дивовижне блюдо, я написав ще один вірш — «Недільний Жешув»:Жешув у неділю Милий і повільний, Ні один блукалець не спішить в «Кебаб», Але кожен вільний, сонячний, недільний Просто так людина. Не нікчемний раб. Жешув не у путах! Бог його обплутав Спокоєм, ділами, раєм і теплом, Хай диявол хоче, хай безчинства крутить — Жешув на полиці, як окремий том.
Діл людських полиці, Наміри і лиця, На Майамі, може, марить хтось про Крим? Але є основа, як нетлінна криця, Тому Жешув правду не змінив на грим.Виявилося, що мер Жешува тричі на день об’їжджає місто і за непорядок дає «накачку». Тому вибрали його вже на третій строк. Хоч він «лівий», а всі з його оточення — «праві». Загальнолюдська підготовка домінує тут на політичним уярмленням душі.
Пройшов у нас на другий день національний синдром стурбованості, нервовості, а… треба було «линяти». Замість знеболювального за Жешувом, я всю дорогу спав. Трохи допомогло. У вікно машини дихнуло димом Батьківщини — Ужгород.
Василь ЗУБАЧ.
До цієї новини немає коментарів